10-12-2012  De wetgeving voor de verplichte nascholing van chauffeurs bestaat al een paar jaar. Cijfers laten echter zien dat veel chauffeurs hun scholingsuren nog moeten volgen. Een chauffeur die zijn verplichte nascholing niet op tijd heeft gevolgd, ongeacht de reden, mag niet rijden. Werkgevers en werknemers moeten dus op tijd beginnen.

Wetgeving – hoe zat het ook alweer

In 2009 is Europese wetgeving ingegaan die bepaalt dat alle beroepschauffeurs in 5 jaar 35 uur nascholing moeten volgen. Toenmalig minister Eurlings is de Nederlandse chauffeurs die toen al het rijbewijs hadden tegemoet gekomen door de eerste periode van 5 jaar te verlengen naar 7 jaar. Dit betekent dat voor 10 september 2016 alle chauffeurs in Nederland de nascholing gevolgd moeten hebben.

In Nederland zijn, mede op verzoek van EVO, veel opleidingen goedgekeurd voor nascholing. Werkgevers en werknemers kunnen zelf een relevante opleiding kiezen. Voorwaarde is wel dat van de 35 uur minimaal één praktijktraining (bijvoorbeeld ‘Het Nieuwe Rijden’) wordt gevolgd.

Cijfers – het begin is er

Cijfers van het CCV laten zien dat in Nederland bijna 17.000 bus- en vrachtwagenchauffeurs klaar zijn met hun 35 uur nascholing. In totaal zijn 125.000 chauffeurs begonnen met de nascholing. Dit lijkt veel, maar ruwe schattingen geven aan dat in totaal ongeveer 160.000 chauffeurs onder de wetgeving vallen. Een groot aantal moet dus nog aan hun nascholing beginnen.

Praktijktraining – begin op tijd

Een praktijktraining kan meestal maar door 2 chauffeurs tegelijkertijd worden gevolgd. Het kost daarom verhoudingsgewijs meer tijd om alle chauffeurs een praktijktraining te geven. Tot nu toe hebben ongeveer 57.000 chauffeurs in Nederland 1 of meer praktijktrainingen gedaan. Ongeveer 100.000 chauffeurs moeten nog een praktijktraining volgen. Wanneer chauffeurs te laat met deze training beginnen kunnen capaciteitsproblemen ontstaan bij opleiders. Dit kan een knelpunt worden. Belangrijk is dus om op tijd te beginnen.

Vragen? EVO-Ledenservice helpt

EVO-Ledenservice krijgt veel vragen over de nascholingswetgeving. Een paar voorbeelden:

  • Geldt de nascholingsverplichting voor iedereen met een C- of D-rijbewijs?
    Antwoord: Nee, er zijn uitzonderingen.
  • Is eigen vervoer uitgezonderd?
    Antwoord: Nee, het geldt voor beroeps- en eigen vervoer.
  • Mijn rijbewijs verloopt in 2014, moet ik de 35 uur nascholing dan al gevolgd hebben?
    Antwoord: Nee, dit kan in sommige gevallen verstandig zijn, maar is niet verplicht.

Het onderwerp kan dus, als u zich er meer in verdiept, steeds meer vragen oproepen. EVO-Ledenservice staat voor u klaar om uw specifieke situatie door te nemen en uw vragen te beantwoorden.