26-07-2012  In de zomermaanden is het nogal rustig in beleid makend Nederland. Zelfs in het bedrijfsleven stoppen veel raderen tijdelijk met draaien. Voor sommigen schept de zomerperiode gelukkig ook tijd om weer eens verder dan de waan van de dag te kijken en de meer structurele problemen onder de loep te nemen. Binnen EVO peinzen we nu bijvoorbeeld over het toekomstige programma van de Raad van Zeeverladers en een effectieve opvolging van het ledenonderzoek dat we onlangs over de service van containerliners hebben gedaan. Het mooie is dat we niet de enige zijn die even het hoofd uit de dagelijkse maalstroom haalt.

No show in de containervaart

Zo werd ik verrast door een nieuwsbericht dat een EVO-lid aan me doorstuurde. Het bericht ging over Maersk dat op klantvriendelijke wijze iets wil gaan doen aan een van de grotere manco’s van de containerlijnvaart,  de ‘no show’. Verladers en reders houden elkaar in het boekingsproces in de houdgreep. De vicieuze cirkel loopt als volgt:
Verladers willen leveringszekerheid. Als er geboekt is, moet de container ook echt met het schip mee, want daar hangen productieprocessen en klantrelaties van af. Helaas gebeurt het te vaak dat rederijen die ‘slotzekerheid’ niet kunnen bieden. Dus, als gewiekste logistiek manager kan je niet veel anders dan ‘leverzekerheid’ te creëren door je containers gelijktijdig bij meerdere rederijen in te laten boeken.

Vicieuze cirkel

Dat lijkt slim, maar het komt ook weer als een boemerang terug. Reders die veel no shows zien, gaan daar mee rekenen. Kortom, zij accepteren nu meer boekingen dan het schip feitelijk kan meenemen. En zoals de wet van Murphy voorschrijft,  verschijnen er toch altijd meer containers dan de rekenmeesters hadden verwacht en dus moet een deel van de goederen een afvaart later mee. Dat leidt tot boze klanten, gestreste productiemanagers en hogere kosten voor de verladers. Omdat de verlader niet weet dat hij deze vertraging eigenlijk deels zelf heeft veroorzaakt, beslist hij om dezelfde containers weer bij meerdere carriers in te laten boeken. En zo is de vicieuze cirkel rond.

Geen no show meer voor Maersk

Maersk wil nu verladers die een container bij een boeking  gereserveerd maar nog niet opgehaald hebben, na 7 dagen bellen om te verifiëren of men nog wel van plan is de container alsnog op te halen en op het juiste tijdstip vol aan de kade te brengen. Als de verlader daarop positief reageert, dan blijft de boeking staan. Wanneer de verlader aangeeft geen gebruik meer te willen maken van de container, dan vervalt de boeking. Dit vermindert de no shows, wat de directe beschikbaarheid van containers en slots vergroot en de kans op roll overs verkleint. Zo kan het dus ook. Een rustige zomer is dus toch ergens goed voor!