01-11-2016  Zo nu en dan worden er in aanloop naar de verkiezingen wat proefballonnetjes over kilometerheffing losgelaten. Zo meldde De Telegraaf gisteren dat uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders voor een systeem is waarbij automobilisten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van voor het bezit. Dat roept de vraag op, hoe EVO ook alweer ‘in dat dossier zit’.

Álle weggebruikers

EVO is voorstander van een kilometerheffing om de files effectief aan te pakken, maar dan wel voor álle weggebruikers en lastenneutraal voor het bedrijfsleven. De opbrengsten moeten vervolgens weer worden geïnvesteerd in de aanleg en onderhoud van wegen.

Investeringsplan

EVO zou graag zien dat de nieuwe regering inzet op een ambitieus investeringsplan voor de capaciteitsvergroting en verduurzaming van hoofdwegennet, voorsorterend op de transitie naar ‘smart mobility and logistics’. Een gedifferentieerde kilometerheffing naar tijd, plaats en milieucategorie van alle vervoer over de weg kan deel uitmaken van deze transitie. Het bedrijfsleven zal de nieuwe regering oproepen aan de slag te gaan met experimenten op dit terrein.