01-11-2012  Vorige week heb ik op uitnodiging van Containerization International  een voordracht gehouden op een conferentie in Istanbul. De organisator van deze conferentie wilde graag het perspectief van de verlader over betrouwbaarheid in de containerlijnvaart. Dat daar wel het een en ander over valt te zeggen is helder. Transittijden worden vaak niet nageleefd en slow steaming is een must geworden. Transshipment lijkt beter te gaan, maar EVO-leden zijn sceptisch over de kansen dat dat zo blijft. En dan hebben we het nog niet over de communicatie omtrent vertragingen gehad. Al met al genoeg gespreksstof om mee te nemen naar het aloude Constantinopel.

Daar eenmaal aangekomen bleek alles piekfijn geregeld. Een degelijk hotel aan de Bosporus met uitzicht op rijen schepen die wachten op hun beurt om richting de Zwarte Zee te mogen varen. De conferentie zelf was in het hotel waar ik ook overnachtte, dus ik kon direct na het ontbijt aanschuiven bij interessante presentaties van onder andere de logistiek manager van Canon en de vertegenwoordiger van Maersk in het Zwarte Zeegebied. Daarna was het mijn beurt.

Positief beginnen

Het mooie is dat in de perceptie van veel verladers containerlijnvaartrederijen het op service over de hele linie eigenlijk niet zo heel slecht doen. Uit een eerder dit jaar gehouden enquête onder EVO-leden kwam naar voren dat men de rederijen waardeert met een 7 op een schaal van 10. Ik kon hiermee positief openen en daarna de minder goed lopende aspecten scherper onder de loep nemen. Ik heb dat op vier punten gedaan:

  1. Eén op de 5 containers komt nog steeds niet op de afgesproken dag aan in de haven van aankomst. Dat gaat dan om 28 miljoen containers per jaar.
  2. Containerlijnvaartschepen varen vrijwel allemaal met een veel lagere snelheid dan gebruikelijk, waardoor de transittijd soms met 6 dagen verlengd is. Het in voorraden geïnvesteerd vermogen ligt dan langer niets te doen, wat miljoenen euro’s aan extra rentelasten met zich meebrengt.  Een ruimer aanbod van snelle diensten is dan ook zeer gewenst.
  3. Transshipment van containers verliep het afgelopen jaar beter dan voorheen. EVO- en ESC-leden denken echter dat het waarschijnlijk weer voorbij is als de markten aantrekken en de slotcapaciteit minder wordt.
  4. Er wordt niet tijdig gecommuniceerd over een veranderde, verwachte aankomsttijd van schepen. De operationele en financiële planningen van verladers lopen hierdoor veel schade op.  

De dag na mijn verhaal mocht ik alweer in het vliegtuig terug naar Amsterdam. Na een draai over het vliegveld richting de stad, zag ik op het puntje van het Europese deel van Istanbul de Hagia Sofia staan, een kathedraal die ook eeuwenlang als moskee is gebruikt en nu een museum is. Een symbool voor eenheid in verscheidenheid, kan je zeggen. Een mooiere en meer symbolische afsluiting van 2 dagen vol containerlinerissues en zorgen van verladers kon ik me niet wensen.