06-05-2014  Mijn straat staat in de top tien van de meest vervuilde straten van Nederland. Dat moet anders. Bedrijven willen ook graag samenwerken aan een betere stedelijke distributie. Verticaal in de keten, maar ook horizontaal met branchegenoten. Ook zij zijn de opstoppingen zat en hun chauffeurs kunnen op steeds minder begrip rekenen. Hoe pakken we dat aan?

Elke dag bevoorraden 200.0000 kleinere en 50.000 grotere vrachtwagens de Nederlandse binnensteden. De meeste vrachtwagens rijden voor de horeca, de bouw of voor afval dat de stad uit moet. De pakketbezorgers stijgen met stip.

Klanten klagen

Dag en nacht rijden vrachtwagens voor mijn deur langs om schoenen aan te leveren, de verse vis op tafel te krijgen, ze brengen de pakjes van webwinkels, ze komen met bouwmaterialen en halen veel, heel veel afval op. Dat is een prachtig plaatje als je net als ik veel van transport houdt. Mijn buren houden minder van transport. Ook de lokale ondernemers ergeren zich eraan. Hun klanten klagen. Het is geen pretje om op het terras tussen alle ronkende vrachtwagens en walmende touringcars een biertje te pakken.

Zorgwekkend is dat veel grote steden in 2015 niet aan de Europese schone luchtnormen voldoen. Alleen draconische maatregelen kunnen dan nog helpen. Wie zit er te wachten op milieuzones voor bestelbusjes?

Samenwerken

Bedrijven willen graag samen aan een betere stedelijke distributie werken. Verticaal in de keten, maar ook horizontaal met branchegenoten. Tijdige en ongehinderde aanvoer en afvoer van winkels, hotels, horeca, bouwplaatsen en bewoners in steden is alleen door een gezamenlijke inspanning van bedrijven onderling en overheden op te lossen.

Continuïteit in overheidsbeleid is, naast de juiste logistieke concepten én schone technologie, één van de drie pijlers voor succes. Stedelijke distributie vraagt om lokale oplossingen. Lokale overheden moeten nauw samenwerken met het lokale bedrijfsleven. Er zijn 1600 onnodig verschillende voorschriften in gemeenten van toepassing. Dan is het lastig samenwerken in de keten. De inspanningen voor al dat maatwerk staan niet in verhouding tot de voordelen. Er is ook nationale afstemming noodzakelijk. 

EVO-Jaarcongres

Er zijn dus volop uitdagingen. Schone steden zijn aantrekkelijk om in te wonen, te werken en te genieten en, niet in de laatste plaats, om in te investeren. Op 4 juni werken we tijdens de workshops over ‘Future city logistics’ op het EVO-Jaarcongres aan slimme oplossingen voor stedelijke distributie.