28-10-2013  In essentie verbindt logistiek de eigen organisatie met de klanten. Het juiste product op de juiste plaats op het juiste moment. Het lijkt echter wel of logistiek steeds minder commercieel, en steeds technischer wordt. Tijd voor een heroriëntatie?

Clichés

Onderstaand een paar breed gedeelde vooroordelen over logistiek:

  1. vooral bezig met efficiency en kostenverlaging
  2. dol op planning en controle
  3. risicomijdend en weinig ondernemend
  4. operationeel gedreven
  5. sterk analytisch
  6. weinig op met soft geneuzel over missie, visie en leiderschap

Het vervelende van clichés is dat ze vaak waar zijn. Daarmee worden gelijk ook de zwaktes van de hedendaagse logistiek blootgelegd. Die zwaktes baren mij zo langzamerhand zorgen.

Balans

Logistiek lijkt uit balans. Logistiek richt zich teveel op de korte termijn en te weinig op klantwaarde. Teveel op de techniek en te weinig op bedrijfskundige aspecten. Teveel op de details en te weinig op concurrentievoordeel. Teveel op kleine verbeteringen en te weinig op innovatie.
In moeilijke tijden is het goed om terug te keren naar de basis. Waar was de organisatie ook al weer voor bedoeld? Uiteraard om de eindgebruikers betrouwbaar, snel en flexibel te bedienen. Met producten en diensten van een goede prijskwaliteitverhouding. Het kan niet anders of logistiek heeft hierin een spilfunctie.

Strategie

Om op lange termijn te overleven in het noodzakelijk dat een organisatie zich onderscheidt van zijn concurrenten. Dat gebeurt natuurlijk niet vanzelf. Daarvoor moeten alle beschikbare middelen worden ingezet. 

Omdat je geld, tijd en energie maar één keer kan inzetten betekent dit dat je keuzes moet maken. Wie geen strategische keuzes maakt wordt afhankelijk van de grillen van de klanten en de markt. En dat is, zo heeft de afgelopen periode ons pijnlijk duidelijk gemaakt, geen benijdenswaardige positie.

Armoede

Waarin blinkt uw logistiek uit? Hoe draagt uw logistiek bij aan uw concurrentievoordeel? Uw superieure klantwaarde? Als u op deze vragen geen eenduidig antwoord kunt geven, dan is er een grote kans dat ook uw logistiek leidt aan ‘strategische armoede’.