14-06-2018  Bij visueel management gaat het vooral om het creëren van begrip, betrokkenheid en motivatie. Dat betoogt Nick Beckers, bedrijfsadviseur magazijn bij evofenedex, in zijn blog.

Vooruitgang boeken in het magazijn kan lastig zijn. Vaak weten ondernemers niet hoe, waar en wanneer te starten. Maar, nog belangrijker, het blijkt lastig om eenmaal geboekte vooruitgang vast te houden. Visueel management is een van de methoden die - ook nog eens met oneindig veel tools - een helpende hand kan bieden.

“Visueel management heeft tot doel het verbeteren van prestaties met behulp van duidelijke in het oog springende visuele middelen”

Het toepassen van visueel management is niet per se moeilijk, het is vooral een kwestie van logisch en enigszins creatief nadenken. Maar hoe kun je mensen nu echt iets laten zién in plaats van ze ‘alleen maar’ naar iets te laten kijken? Dit onderscheid, waarbij verder gekeken wordt dan de reguliere en bekende processen, is waar het verschil gemaakt kan en moet worden.

Pro-activiteit

Bij visueel management gaat het niet om het simpel presenteren van informatie, maar veel meer om het creëren van begrip, betrokkenheid en motivatie. Aan de hand van juiste en heldere informatie en een begrijpelijke visualisatie daarvan, kan visueel management bijvoorbeeld bijdragen aan cultuuromslagen in welke vorm dan ook. Maar het leidt ook tot een hogere mate van veiligheid, prestatieverbeteringen en het aanzetten tot pro-activiteit ten aanzien van ideeën.

Maak het visueel

Een veelvoorkomende vorm van visueel management is het gebruik van whiteboards. Deze kunnen op allerlei manieren ingedeeld worden, maar zijn ook reeds voorbedrukt beschikbaar. Denk hierbij aan plan-, week-, dag- en verbeterborden. Afhankelijk van het gestelde doel kun je oneindig veel visueel maken op deze borden: de weekplanning van een magazijn met drie-ploegendienst om eilandoperatie tegen te gaan, een grafiek met de resultaten of verwachte workload per dag, foto’s voor en na een 5S ronde door het magazijn, een overzicht met geplande vakanties, werkinstructies, de voortgang van een geopperd idee, en ga zo maar door. Andere hulpmiddelen voor de uitrol van visueel management zijn 5S, vloermarkering, aanduidingsborden en bijvoorbeeld onderscheidende werkkleding.

Een aantal belangrijke uitgangspunten:

  • Gebruik áltijd actuele informatie.
  • Zorg ervoor dat de informatie structureel wordt bijgewerkt.
  • Houd het simpel, gebruik zo min mogelijk tekst en zoveel mogelijk afbeeldingen.
  • Zorg ervoor dat de hulpmiddelen die gebruikt worden ook daadwerkelijk goed zichtbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat de visualisaties ook echt onder, naast, boven of óp de plek hangen waar het om gaat.

Hoogste prioriteit

Geef de uitrol van visueel management de hoogste prioriteit en maak er daadwerkelijk tijd voor vrij – vijf minuten per dag kan al een wereld van een verschil maken. Laat je het over aan de ‘waan van de productiedruk’ en moet het er maar even bijgedaan worden met minimale tot geen begeleiding van de teamleiders? Dan zal het resultaat allesbehalve structureel vooruitstrevend zijn.

Martijn
Contact

Vragen over magazijnen?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder