03-12-2013  Supply chain management gaat over een gezamenlijk gevoel voor winst, verlies en risico van alle ketenpartners. Maar weet u precies wat uw ketenpartners doen? En, belangrijker, voelt u zich medeverantwoordelijk? Als dat niet het geval is dan mist u kansen.

Actualiteit

Zomaar drie recente berichten: Coolcat en Prénatal worden door minister Ploumen aangesproken op hun beleid ten aanzien van de fabrieken in Bangladesh. Naar aanleiding van een BBC-rapportage over de hoge werkdruk bij orderpickers in het distributiecentrum ligt webwinkel Amazon onder vuur. Een YouTube-filmpje doet H&M besluiten met de verkoop van angorawol te stoppen.

Zijn dit slechts incidenten? Niet echt. Er komen steeds meer van dit soort berichten naar buiten. Denk aan de wantoestanden in de fabrieken van Apple, aan de heisa rond plofkippen, salmonella in zalm en paardenvlees in rundvleesproducten.

Mkb

Het zijn meestal grote bedrijven die genoemd en aangesproken worden. Hoge bomen vangen veel wind. Maar ook voor het mkb is de trend is overduidelijk: organisaties worden bevraagd over, en aangesproken op wat er in hun hele toelever- en distributieketen gebeurt. Dan kom je er niet mee weg om te zeggen dat dit niet jouw zaak is. Dat is het namelijk wel.

Vele organisaties ervaren het als ‘lastig en vervelend’ dat ze ook verantwoordelijk zijn voor wat er buiten de muren van de organisatie gebeurt. Maar dat is dan een frustratie die voortkomt uit ‘oud denken’.

Samen

In het nieuwe denken staat niet de organisatie, maar de eindgebruiker centraal. En de eindgebruiker is alleen geïnteresseerd in het product dat de keten voortbrengt. Niet in wie wat doet. Dat betekent dat de ketenpartners altijd samen verantwoordelijk zijn.

Kans

Dat eindgebruikers de hele keten aanspreken voelt misschien als een bedreiging, maar het is eigenlijk een kans. Door het beter bedienen van eindgebruikers kan meer klantwaarde worden gegenereerd. Door de ketenpartners te leren een gezamenlijk belang te ontwikkelen ontstaan er nieuwe mogelijkheden om risico’s te vermijden. En nieuwe mogelijkheden om tot innovaties te komen.

Grijpt u die kans en neemt u uw ketenverantwoordelijkheid?