13-10-2015  De Stichting VNB, die namens FNV toeziet op naleving van de cao-beroepsgoederenvervoer over de weg, vindt dat vrachtwagenchauffeurs die in de avond en nacht rijden, alsnog vanaf 2009 recht hebben op een ‘nachttoeslag’.

Nachtritten

VNB baseert dit op een recente uitspraak van de kantonrechter Amsterdam over de interpretatie van artikel 37 van de cao. Simpel gezegd: in dit artikel staat dat per 1 januari 2012 voor ééndaagse nachtritten met diensturen gelegen tussen 20:00 uur en 04:00 uur, een vergoeding van € 2,48 per uur geldt.

Het venijn zit in het woordje 'nachtritten'.

TLN zegt: er moet gereden zijn over het nachtelijk uur (24.00 uur) heen. Anders is het geen 'nachtrit'. FNV zegt wat anders: elk uurtje tussen 20.00 en 04.00 uur is er één en s dus een toeslag (ook voor 'avondritten').

Nacht

De Amsterdamse kantonrechter besliste in dit interpretatiegeschil ‘dat de nacht om 20.00 uur begint’, terwijl eerder in 2006 de kantonrechter in Terneuzen de mening was toegedaan ‘dat de nacht niet eerder dan om 24.00 uur aanbreekt.’

Tsja, als de cao-partners geen duidelijke afspraken maken, dan moet de rechter dat maar doen. Wat ik niet snap, is dat partijen na een eerdere uitspraak in 2006 deze onduidelijkheid  in hun nieuwe cao's niet hebben weggewerkt.

Tariefopbouw

Wat betekent dit voor u? Leden van EVO met tarieven die verbonden zijn aan de cao moeten alert zijn op een komende verhoging. Als dit echt een punt wordt dan mogen vervoerders deze toeslag voortaan in hun tariefopbouw meenemen.