14-07-2015  Bij vervoer op Duitsland denkt u misschien aan de schitterende autobahnen zonder snelheidsbeperking. De realiteit is echter dat het Duitse wegennet hopeloos is verouderd en niet in staat is om de huidige verkeersdrukte te verwerken. Laat staan die van de toekomst.

Kunstwerken

Onlangs werd bekend dat in Duisburg de Rijnbrug werd afgesloten voor verkeer zwaarder dan 3.5 ton. Vorig jaar was het de Rijnbrug bij Leverkussen die mankementen vertoonde en daarom verboden werd voor het vrachtverkeer. De Raderhochbrücke bij Rendsburg was al enige tijd verboden gebied voor zwaar transport en voor het gewone vrachtverkeer was er een beperking tot 60 km per uur en een verplichte afstand van minimaal 25 meter. 

Al deze kunstwerken stammen uit de jaren vijftig en zijn niet meer berekend op de huidige verkeersintensiteit. Het Wirtschaftswunder brokkelt letterlijk af.

44 ton

Stemmen die opgaan voor een verhoging van het totaalgewicht in Europa van het vrachtverkeer naar 44 ton moeten begrijpen dat een belangrijk land als Duitsland hier met de huidige staat van het wegennet niet mee akkoord kan gaan.

Duitsland is volgens de Mautstatistiek in 2014 goed voor 28 miljard kilometer, terwijl dit in 2005 24 miljard kilometer was. De voorspelling voor Noordrijn-Westfalen is dat er voor 2025 al een dagelijks tekort is van 2850 parkeerplaatsen. Dit betreft een deelstaat met een vergelijkbare grootte als Nederland.

Investeren

Alleen als Duitsland de komende jaren fors investeert in een betere infrastructuur kan de Duitse economie standhouden en is de logistiek niet de rem op de voorspelde groei.