13-10-2015  Onlangs kondigde De Bijenkorf aan te stoppen met de 'drie dwaze dagen'. Opmerkelijk, het betreft immers een zeer populaire en winstgevende activiteit. Het is wel een duidelijk teken dat De Bijenkorf strategie serieus neemt. Durft u dat ook?

Strategie

Helaas wordt de term ‘strategie’ lang niet altijd goed begrepen. In essentie gaat strategie niet over de bedrijfsdoelstellingen (iedere organisatie wil ‘winnen’) maar over hoe de concurrentiestrijd wordt aangegaan. Dus: welke klanten de organisatie wil bedienen, welke klantwaarde het wil leveren en hoe het de beschikbare middelen daartoe gaat inzetten.

Onderscheidend

In de strategie staat de unieke klantwaarde en het onderscheidend vermogen centraal. Geen 'one size fits all', maar iets doen waar specifieke klanten echt op zitten te wachten. En je differentiëren ten opzichte van concurrenten. Je hoeft niet ‘beter’ te zijn; het gaat erom dat je ‘anders’ bent.

'Operational efficiency'

Veel logistiek en supply chain managers werken dagelijks onvermoeibaar aan het zo optimaal mogelijk laten verlopen van de operaties. Onder het adagium 'meer met minder' zijn de typische doelstellingen het verlagen van voorraden en het beter gebruik maken van de beschikbare resources.

Hoe nuttig en belangrijk ook, dit streven naar ‘operational efficiency’ draagt niet bij aan de strategie. Uw klanten verwachten immers niet anders en alle concurrenten zullen hetzelfde doen.

Keuzes maken

Voor een onderscheidend vermogen is het maken van keuzes niet alleen onvermijdelijk maar ook essentieel. Juist die keuzes zorgen er voor dat concurrenten uw strategie niet eenvoudig kunnen kopiëren.

Keuzes zijn er volop. Welke klanten wel en welke niet? Met welke bedrijven in het netwerk ga ik een strategische partnership aan? Welke unieke capaciteiten wil ik verder ontwikkelen? Welke cultuur en leiderschapstijl gebruik ik?

Keuzestress

Anders zijn en keuzes maken; het klinkt makkelijker dan het is. Jezelf onderscheiden betekent dat je de gebaande paden gaat verlaten en dat er weinig ‘bewijs’ is dat dit een goed idee is. Ook komt keuzestress om de hoek kijken; beslissen iets niet te doen is vaak veel moeilijker dan om iets wel te doen. Kortom, voor het maken van strategische keuzes is een flinke portie durf, visie en ondernemerschap nodig.

‘Commodity trap’

Helaas geldt dat niet kiezen ook een keuze is. Uiteindelijk leidt die keuze tot de zogenaamde ‘commodity trap’: heftige concurrentie en flinterdunne marges waarbij alleen de sterkste het overleeft.

Aan u de keus: blijft u doorploegen of volgt u, net als De Bijenkorf, uw strategie?