Boek ‘Seamless’ voorspelt logistieke trends

Het tweede hoofdstuk gaat volledig over de rol van de verladers en de visie van evofenedex daarop

24-04-2019  Hoe ziet de toekomst van de logistiek eruit? In het boek ‘Seamless’ gaan de auteurs op zoek naar de antwoorden. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor verladers, die met behulp van data de keten steeds beter gaan beheersen.

In de logistiek gaan ontzettend veel data om en er komen dan ook steeds meer tools om die data goed in te zetten. Neem ontwikkelingen op het gebied van logistieke dataplatforms, zoals iShare, het WCO-datamodel en het OpenTripModel, maar denk ook aan zaken als vergroening en de komst van grote spelers als Amazon en Alibaba. De auteurs van het boek ‘Seamless’, Cargonaut-CEO Nanne Onland en trendwatcher Adjiedj Bakas, gaan in op deze ontwikkelingen en wat de gevolgen zijn voor de digitalisering van de logistiek.

Het tweede hoofdstuk gaat volledig over de rol van de verladers en de visie van evofenedex daarop, verwoord door algemeen directeur Machiel van der Kuijl. Hij wijst  op de veranderende rol die verladers is het proces innemen. “Voor de meeste verladers was logistiek vroeger een noodzakelijk kwaad en het werd puur gezien als kostenpost, maar dat verschuift nu wel.  Het strategisch belang van logistiek wordt hoe langer hoe groter en steeds meer bedrijven gaan logistiek zien als een manier om winst te maken.” Er zijn daarom nogal wat multinationals, zoals grondstoffenproducent Cargill en technologiebedrijf Ericsson, die de hele keten inmiddels zelfs weer ‘in huis’ hebben gehaald. Zodoende hebben deze bedrijven hun hele supply chain onder controle, waardoor de betrouwbaarheid van hun keten toeneemt.

Verlader centraal

Juist daarom moeten logistieke dienstverleners zich meer als enabler opstellen, zegt Van der Kuijl. “Wat is het belang van logistiek voor deze samenleving? Logistiek is een enabler, en om een goede enabler te zijn, heb je een goede sector nodig. Maar in die volgorde, en niet vanuit de gedachte dat de logistiek het eigenlijke belang is.”

Een integrale visie op logistiek heeft voor hem alles te maken met het centraal stellen van de verlader. Dat gebeurt nu nog te veel op papier en niet in de praktijk, vindt hij. Van der Kuijl: “Kijk naar het Topsectorenbeleid. In het actieprogramma Partituur naar de I top staat in de eerste regels dat de verlader centraal staat, maar vervolgens handelt de keten er niet of nauwelijks naar.”

Verladers en logistiek dienstverleners zullen beter moeten gaan samenwerken, om zo de BV Nederland vooruit te helpen, al zijn er tegenstrijdige belangen, stelt Van der Kuijl. “Conceptmatig zijn we het al een aantal jaren met elkaar eens dat wanneer je port community-systemen als Portbase, Cargonaut en beurtvaartplatform TransFollow koppelt aan de systemen van de overheid, dat je dan voor de BV Nederland een geweldig dataplatform hebt, waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. Het concept klopt, maar hoe daar te komen, is een andere kwestie.” Van der Kuijl beseft dat ook van verladers wordt verwacht dat zij hun data inbrengen in de gezamenlijke systemen. “Voor verladers zijn twee dingen essentieel: ten eerste willen zij maar op één plaats hun data invoeren - niet eerst bij een port communitysysteem en vervolgens ook nog een keertje bij een overheid. Ten tweede wil de verlader eigenaar blijven van zijn data en wil hij weten wat er met die data gebeurt.”

Het boek ‘Seamless’ is geschreven door Nanne Onland, CEO van Cargonaut en Adjiedj Bakas, trendwatcher en kost 19,95 euro. ISBN: 9789491932465.


SCM-update

Ontvang elke maand een nieuwsbrief met alle ontwikkelingen en evenementen over supply chain management. 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder