27-02-2017  De meeste politieke partijen steunen de oproep van evofenedex voor eenvoudiger handel in Europa. evofenedex deed de oproep nadat steeds meer Europese landen grenscontroles invoerden.

Stemwijzer

Dat de partijen de oproep van evofenedex steunen, blijkt uit de stemwijzer die evofenedex in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart lanceerde. Een van de punten waarover evofenedex politieke partijen vroeg om kleur te bekennen, was het behoud van open grenzen in Europa.

Slimme veiligheidsmaatregelen

Grenscontroles vertragen de handel en productie. Daarom pleit evofenedex voor slimme veiligheidsmaatregelen die een veilige én efficiënte goederenstroom binnen de Europese Unie garanderen. Vrijwel alle politieke partijen schaarden zich achter deze oproep; van VVD, PvdA, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks tot en met de SGP. Alleen SP en PVV waren het niet eens met het pleidooi van evofenedex.

‘Korte doorlooptijden’

Richard Nijpjes, lid van evofenedex en operational manager van Adexpo, stelt dat een veilige en efficiënte goederenstroom binnen de Europese Unie belangrijk is voor zijn bedrijfsvoering. Wij rijden vrijwel dagelijks naar beurslocaties in Duitsland en België. In Frankrijk komen we ook regelmatig en af en toe rijden we naar Spanje en de Scandinavische landen. Wij vervoeren zelf de spullen die we verhuren; we plaatsen ze op de stands en halen ze na afloop van de beurs vaak ook weer op. Wij hebben dus een groot belang bij korte doorlooptijden aan de grenzen.”

‘Planning in het honderd’

Nijpjes: “Als wij ’s morgens om vijf uur hier wegrijden, doen we dat omdat we vóór bijvoorbeeld tien uur bij een beurs in Keulen of Frankfurt moeten staan. Onze klant daar - een standbouwer of beursorganisator - wil gaan opbouwen en heeft tapijt en meubilair nodig. Als wij dan aan de grens een paar uur oponthoud hebben, loopt van iedereen de planning in het honderd.”

Oplossingen

Hoewel veiligheid absoluut een speerpunt in Europa is, moeten bereikbaarheid en werkbaarheid volgens Nijpjes ‘een minstens zo grote rol blijven spelen.’ Nijpjes vervolgt zijn verhaal: “Ons werk vergt een enorme organisatie, ook door de toename van het aantal regels. Als onze mensen in Duitsland of België werken, laten we zien wáár ze dat doen, wanneer ze dat doen en dat ze voldoende worden betaald. Dat is al een hele administratie, daar moeten niet ook nog grenscontroles bij komen. In Nederland is de logistieke sector erg belangrijk, wij spelen er een voortrekkersrol in, verdienen er veel van ons geld mee. Dan zou de politiek wel mogen meedenken met oplossingen.”