Doorgang goederenvervoer deels gewaarborgd

Leestijd 3 minuten

11-12-2020  De onzekerheid over het bereiken van een handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie (EU) neemt met de dag toe, nu 31 december steeds dichterbij komt. Als er geen deal komt, worden er ook aanzienlijke problemen voor wegvervoer en luchtvracht verwacht. evofenedex benadrukt al sinds het Britse brexit-referendum het belang van noodmaatregelen (contingency plans) op het gebied van transport.

Voor elke deadline worden de noodmaatregelen vernieuwd. Deze maatregelen gaan uit van wederkerigheid. Dat wil zeggen dat de afgesproken maatregelen op het grondgebied van de Europese Unie (EU) ook gelden voor het Verenigd Koninkrijk (VK) en vice versa. Gisteren publiceerde de Europese Commissie een nieuwe set aan noodmaatregelen. Het is nog onbekend of de Britten de inhoud van deze plannen zullen ‘spiegelen’.

Wegtransport

evofenedex en de European Schippers’ Council (ESC) maken zich al geruime tijd zorgen over de waarborg van voldoende wegvervoercapaciteit in het VK na 1 januari 2021. Daarom hebben wij dit in Den Haag en Brussel vele malen aangekaart. Nederlandse bedrijven drijven relatief veel handel in het VK en maken gebruik van vervoerders uit heel Europa. Zonder vergunning en/of noodmaatregelen is het voor Europese transporteurs per 1 januari niet mogelijk te vervoeren in het VK en hetzelfde geldt voor Britse transporteurs in de EU.

De beoogde noodmaatregelen maken dit deels wel mogelijk. Door deze maatregelen is het voor Britse chauffeurs mogelijk gedurende 6 maanden lading vanuit het VK te lossen in de lidstaten van de EU, of lading te vervoeren vanuit de lidstaten van de EU naar het VK. Het uitvoeren van binnenlandse ritten (cabotage) in de EU is niet toegestaan. Tijdens deze overgangsperiode moet gewoon worden voldaan aan alle (nieuwe) douaneformaliteiten.

Luchtvracht

In het noodplan voor de luchtvaart zet de EU in op behoud van toegang tot elkaars luchtruim en markten en biedt de EU gelijke rechten aan voor Britse en Europese luchtvaartmaatschappijen. Dit is nodig omdat bij een no deal brexit alle luchtvaartrechten automatisch komen te vervallen en er amper luchtverkeer mogelijk zal zijn tussen het VK en de EU. Dit noodplan voor de luchtvaart zal voortduren totdat er een uitgebreide overeenkomst is tussen het VK en de EU. Luchtvracht tussen het VK en de EU zal dus ook bij een no deal doorgang kunnen vinden, mits het VK akkoord gaat met dit voorgestelde noodplan.

Noodzakelijk

Bart Jan Koopman, directeur evofenedex, stelt in een reactie op de plannen: ”Met de publicatie van de noodmaatregelen zet de Europese Commissie de deur naar de Britten open om een set aan maatregelen te treffen voor Groot-Brittannië. Uiteraard is het bereiken van een gedegen handelsakkoord nog steeds ons voorkeursscenario.

evofenedex ziet in de plannen nog geen oplossing voor het borgen van voldoende wegvervoercapaciteit voor onbegeleid ferrytransport. Nu zouden daar per 1 januari alleen nog Britse transporteurs voor kunnen worden ingeschakeld. Dit zal mogelijk leiden tot vertragingen, aanvullende prijsstijgingen en verschuivingen van onbegeleid naar begeleid vervoer. Voor een goede doorstroming in de havens is het noodzakelijk dat ook deze belemmeringen voor het wegtransport tot een minimum worden beperkt. Open grenzen voor transport in Europa is 1 van onze 10 punten die handel en logistiek een belangrijke impuls geven en daarom in elk verkiezingsprogramma thuishoren.

Peter
Contact

Vragen over de brexit?

Peter helpt je graag verder