21-07-2016  Betonbedrijf Bruil uit Ede laat sinds kort cement vanuit het Ruhrgebied in Duitsland per binnenvaartschip aanleveren naar de productielocatie in Deventer. Vervoer over water van dit product is voor betonfabrieken vaak een uitdaging. Er worden verschillende soorten cement van diverse leveranciers in kleine hoeveelheden aangeleverd op de productielocaties. Tussenopslag is dan nodig om binnenvaart interessant te maken. Met het plaatsen van de twee silo’s in Deventer is dit nu mogelijk voor deze specifieke locatie.

De oplossing

De productielocatie van Bruil in Deventer is gevestigd aan het water. Bruil heeft echter de binnenvaart voor het cement pas echt in het vizier gekregen door het modal shift programma (stimulering van vervoer over water) in Overijssel. Jaco van den Berg, productiemanager van Bruil: “Dat heeft ons aan het denken gezet en het plaatsen van twee opslagsilo’s bleek de oplossing. Op die manier kon er een grotere hoeveelheid per schip aangeleverd worden, in plaats van dagelijkse vrachtwagenleveringen.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Bruil is een specialist in hoogwaardige mortel en betonoplossingen en heeft diverse locaties van Zutphen tot aan Geertruidenberg. Bruil heeft duurzaamheid hoog op de agenda staan en dat blijkt uit een uitvoerig MVO-beleid. Eén van de thema’s hierin is de reductie van de CO2 uitstoot, die voor het overgrote deel door transport wordt veroorzaakt. Modal shift heeft hierop een positief effect. Edo Peet, MVO manager: “Per tonkilometer stoot de binnenvaart aanzienlijk minder CO2 uit dan wegvervoer. Zand en grind deden we al deels per schip. Met de cementsilo’s in Deventer sparen we nu op jaarbasis zo’n 950 vrachtautoritten extra uit. Een ander positief effect van de afgenomen autoritten is dat de veiligheid op het terrein voor de werknemers is toegenomen. Mooie resultaten en dat smaakt natuurlijk naar meer!”

Kennisondersteuning in Overijssel

Overijssel ziet het goederenvervoer in de regio toenemen. De provincie heeft met haar uitgebreide weg- en waternetwerk een solide basis om in de toekomst goederenstromen op een goede manier af te handelen. De inzet van de provincie richt zich ook op een betere benutting van de infrastructuur door het stimuleren van vervoer over water en het stimuleren van projecten die leiden tot minder vervoer tijdens de spitsperioden.

Advies op maat

EVO is nauw betrokken bij diverse initiatieven die hiervoor in de provincie zijn opgestart. Zo hebben EVO en het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) in opdracht van de provincie het project “Kennisondersteuning goederenvervoer over water” uitgevoerd. Regionale verladers krijgen hierin logistiek advies op maat om een impuls te geven voor vervoer over water.

Kansen

Daarnaast is er in de provincie Overijssel een zogenoemde ‘logistiek makelaar’ actief die bedrijven in Overijssel kan ondersteunen bij het signaleren van kansen voor slim(me) vervoer en het opzetten van pilots en projecten. Bedrijven die meer informatie hierover willen ontvangen kunnen contact opnemen met Robert Schasfoort of Frank IJsseldijk (EVO).