21-05-2015  De Europese Commissie overweegt om de tachograaf, het dure apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert, voor alle bestelauto’s te verplichten.

Minder dan 18.000 kilometer

EVO vindt het een absurde maatregel. Ruim 95 procent van de 820.000 bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn namelijk in de service-industrie actief. Deze auto’s rijden jaarlijks gemiddeld minder dan 18.000 kilometer, waardoor het registeren van de rij- rusttijden volgens EVO onzin is.

Pijnpunten

EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, wil juist dat de Commissie pijnpunten over de tachograaf wegneemt, niet verergert. EVO roept ondernemers daarom op om mee te denken en hun wensen te melden op de Brainstorm-Tachograaf,  zodat EVO deze punten kan aandragen in Brussel. De organisatie verwacht dat de reacties van ondernemers helpen om de Commissie ervan te overtuigen dat het verplicht stellen van een tachograaf voor bestelauto's een slecht idee is.

Aanhangwagen

Bedrijven die bestelauto’s met een aanhangwagen hebben, zijn nu soms verplicht om een tachograaf te gebruiken. Enkele partijen in Brussel overwegen echter om de tachograaf verplicht te stellen voor álle bestelauto’s, dus ook bestelauto’s zonder aanhangwagen. 

Verwarring

Het registreren van de rij- en rusttijden van chauffeurs zorgt al jaren voor flink wat verwarring. Zo ontving EVO alleen al in de eerste maanden van dit jaar ruim 1500 vragen van ondernemers over het apparaat.

Verplicht of niet?

Een veel gestelde vraag is of de tachograaf verplicht is; afhankelijk van de bedrijfstak en het gebied waarin het bedrijf actief is, gelden er namelijk vrijstellingen. Als blijkt dat bedrijven de tachograaf toch moeten gebruiken, vragen ze zich vervolgens af hoe het apparaat werkt.

Laat ook uw reactie achter