25-11-2014  Veel Nederlandse bedrijven hebben de btw, berekend op kosten die zij in 2013 maakten in het buitenland, vóór 1 oktober teruggevraagd via de daar speciaal voor bedoelde portal bij de Belastingdienst. ‘Daarbij verliezen de aanvragers wel eens uit het oog dat deze portal slechts een postbus is, een soort doorgeefluik naar de lokale belastingdiensten in het betreffende buitenland’, zegt Ariane van den Berg, werkzaam bij Van Driel Fruijtier btw-specialisten.

Pools of Roemeens

Volgens Van den Berg denken bedrijven vaak dat zij te maken hebben met de Nederlandse belastingdienst, terwijl het verzoek wordt afgehandeld door de dienst in het land waar de btw is betaald. ‘En dan kunnen er problemen opdoemen, bijvoorbeeld met de taal. Na doorzending van het verzoek wordt alle verdere communicatie namelijk gevoerd met de lokale belastingdienst en een aantal lidstaten wenst alleen te communiceren in de eigen taal’, legt Van den Berg uit. ‘Lang niet iedereen kan Pools, Tsjechisch of Roemeens lezen. Wij worden dan ingeschakeld om de vragen af te handelen. Dat kunnen we meestal zelf, maar we werken ook vaak samen met partners in de betreffende landen.’

Bezwaarschriften

Niet alleen de taal vormt een obstakel. Van den Berg zegt ook veel vormfouten tegen te komen, zoals het niet juist kiezen van de periode, het niet vermelden van de btw-nummers van de leveranciers of een verkeerd gekozen teruggavecode.‘In zo’n geval verzorgen wij de bezwaarschriften.’

Registreren

Ook komt het volgens Van den Berg geregeld voor dat ondernemingen geen teruggaveverzoek hadden moeten indienen in de betreffende lidstaat, maar voor de btw geregistreerd hadden moeten worden. ‘Zo’n situatie kan zich voordoen als producten zijn ingekocht in een bepaalde  lidstaat en direct in of vanuit diezelfde lidstaat worden doorverkocht.’

Tweedehands auto

Tot slot gebeurt het volgens Van den Berg regelmatig dat er ten onrechte btw in rekening is gebracht, bijvoorbeeld bij de aankoop van een tweedehands auto in Duitsland. ‘De afnemer vraagt in zo’n geval de betaalde btw terug via de Nederlandse portal, maar de Duitse belastingdienst wijst de facturen vervolgens af ’, legt zij uit. ‘Dat doen ze omdat de btw niet in Duitsland verschuldigd zou zijn geweest. Het blijkt in de praktijk best moeilijk om de leveranciers over te halen de btw te crediteren. Wij nemen in zo’n geval dan ook de communicatie met de leverancier en de belastingdienst over.’

Korting

Van Driel Fruijtier btw-specialisten is een samenwerkingspartner van EVO. EVO-leden ontvangen een forse korting op deze dienstverlening. Daarnaast biedt Van Driel EVO-leden gratis toegang tot btw-plaza, dé kennisbank op het gebied van btw.

Meer informatie over btw-plaza