29-05-2015  CDA-Kamerlid Martijn van Helvert heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu schriftelijk bevraagd over plannen van de Europese Commissie om een tachograafplicht voor alle bestelbussen in te voeren.

Het grootste deel van de bestelbussen in Nederland wordt gebruikt door mkb-ers die veel minder dan 18.000 kilometer per jaar rijden. Het registreren van hun rij- en rusttijden is volgens EVO onzin. CDA-er Van Helvert wil weten hoe de minister daar tegen aan kijkt.

Hulpmiddel

EVO heeft eerder publiekelijk fel tegen de Brusselse plannen geageerd. Volgens EVO worden schilders, slagers, bakkers en andere mkb-ers op deze wijze opgezadeld met een volstrekt zinloze administratieve last, omdat zij de bestelbus als hulpmiddel hebben om de hoofdactiviteit goed uit te kunnen voeren. Zij rijden dan ook veel minder kilometers dan een professionele vervoerder. Invoering van deze verplichting voor dit soort ondernemers is een vorm van symboolpolitiek die veel kost maar in de praktijk niets oplevert, aldus EVO.

EVO heeft de zorgen van haar leden over dit plan al eerder gedeeld bij de Europese Commissie en het Europees parlement in Brussel en de Tweede Kamer in Den Haag. De minister wordt geacht binnen drie weken te antwoorden op de vragen van het CDA-Kamerlid.