skipToContentskipToFooter

Chauffeurstekort loopt op, bereid je goed voor

28-06-2021 Wie twee jaar geleden een chauffeur nodig had, moest flink zoeken. Tegenwoordig is het door de crisis iets makkelijker geworden, maar als de economie straks weer gaat aantrekken ontstaat er opnieuw een groot probleem, verwachten onderzoekers. Wervingsbureau Top Trucker Jobs probeert zijn klanten nu al voor te bereiden op de groter wordende tekorten.

Door de huidige coronacrisis lijkt het probleem van het tekort aan goede, gekwalificeerde chauffeurs even naar de achtergrond verdwenen. Maar schijn bedriegt, zo waarschuwen onderzoekers van onderzoeksbureaus Policy Research Corporation en Panteia. Zij hebben in opdracht van het NIWO een studie uitgevoerd naar de toekomstverwachting: ‘Het wegtransport gedurende COVID-19 en nadien’. In het rapport valt te lezen dat er door de coronacrisis minder ritten zijn. Daardoor lijkt het tekort momenteel kleiner dan voorheen, maar als de economie straks weer op stoom komt, kan dat snel omslaan. Dat is iets waarvoor ook Jan Henk AB, eigenaar van Top Trucker Jobs en zijn Operations Director Erik Engberts waarschuwen. “We zien nu al de eerste signalen uit Duitsland komen dat de tekorten weer oplopen”, aldus AB. “En dat is meestal een voorbode van wat hier gaat gebeuren.”

Zonder werk

Behalve het gegeven dat het aantal ritten daalt, is er ook nog een ander effect waardoor het tekort kleiner lijkt. “Veel zzp’ers en andere mensen die hun baan verloren zijn en zonder werk zitten, zijn bijvoorbeeld aan de slag gegaan als koerier, maar ook mensen die beschikken over een groot rijbewijs en een code 95 zijn weer op de vrachtauto gestapt omdat ze zonder werk zaten”, legt AB uit. “De verwachting is echter dat deze mensen weer terugkeren naar hun oude werk als de economie straks weer gaat draaien”, vult Engberts aan. “Dat is slecht nieuws, want de groeiende economie zorgt voor meer ritten. Naast het slechte imago van het beroep als chauffeur gaat ook de vergrijzing, ondanks de pandemie, gewoon door. Hierdoor is de jaarlijkse uitstroom aan chauffeurs die met pensioen gaan groter dan de instroom van jongeren.”

Waan van de dag

AB en Engberts proberen hun klanten nu al voor te bereiden op de groter wordende tekorten. “Veel bedrijven zijn bezig met de waan van de dag, en echt strategisch personeelsbeleid voor de komende jaren is er vaak niet bij”, aldus AB. “Ik maak me daar wel zorgen over. Een aantal bedrijven neemt wel maatregelen, maar een vrij grote groep niet. Zodra de economie stabiliseert, komen de problemen van voor de crisis weer naar boven. En die zullen nog groter zijn dan dat ze waren voordat de coronacrisis begon.” Het bedrijf Top Trucker Jobs ontstond vlak voor de vorige crisis, in 2008, en heeft zich gespecialiseerd in de werving van internationaal chauffeurs. Klanten zijn transportondernemers in de Benelux en Duitsland. “Net als voor deze crisis was er toen ook een enorm tekort aan chauffeurs. In de Rotterdamse haven reden campers rond van waaruit chauffeurs werden gerekruteerd. Het was Wild West. Toen kwam de financiële crisis en verdween het probleem weer even, maar al snel zagen wij dat de vraag in Duitsland weer toenam. Daar zijn wij verder mee gegaan, we hebben ons eigen totaalconcept opgezet en door de jaren heen verbeterd.” De portefeuille is ook fors uitgebreid, want sindsdien is het zusterbedrijf, Top Mechanic Jobs, opgericht, dat zich richt op het werven van monteurs in binnen- en buitenland. Het derde bedrijf dat de twee hebben is Abizz Consultancy, waarmee ze transportbedrijven en logistiek dienstverleners helpen om aan goed personeel te komen om buitenlandse hubs te bemannen.

Poppetje

De aanpak van het bedrijf verschilt volgens AB nogal met andere recruiters. “Wij gaan met een bedrijf in gesprek over hun cultuur en waarden. Maar ook over wat zij precies zoeken. In Nederland is het vaak ‘we hebben een poppetje nodig’, maar wij willen weten waar behoefte aan is, waarom er een chauffeur nodig is. Neem bijvoorbeeld een bedrijfsgarage, die een monteur nodig zegt te hebben. Maar wat voor monteur dan? En wanneer moet diegene werken? Dan blijkt al snel dat zo’n garage bijvoorbeeld al een dag minder open is of dat ze de avonden dicht zijn, omdat ze de juiste mensen niet meer kunnen vinden. Wij gaan dan op zoek naar monteurs die bijvoorbeeld wel op zaterdag willen werken. Daarbij houden we oog voor de balans tussen werk, beloning en privé. Daar hebben we onze eigen modellen voor ontwikkeld, waarbij iemand bijvoorbeeld twee weken werkt en dan weer een week vrij is. We passen het zo aan dat het voor zowel de werkgever als de werknemer tot tevredenheid leidt. Dat doen we met een team van vijftien collega’s.”

erik engebert


Erik Engberts: “De jaarlijkse uitstroom aan chauffeurs die met pensioen gaan is groter dan de instroom van jongeren.”

Overigens geven klanten het proces geheel uit handen. “Na de intakegesprekken gaan wij aan de slag. We zoeken de juiste kandidaat, regelen de papieren en het arbeidscontract en zorgen dat de werknemer op de afgesproken dag door iemand van onze buitendienst persoonlijk bij de firma wordt afgeleverd”, legt Egberts uit. “We ontzorgen de werkgever volledig. Dat gaat in negen van de tien gevallen goed en dat is een score waar we trots op zijn. Mocht er toch een mismatch zijn, dan gaan wij kosteloos op zoek naar een nieuwe kandidaat. Als een match goed is, zien we dat mensen lang bij dezelfde werkgever blijven en een laag ziekteverzuim hebben. Om dat hele proces zorgvuldig en goed te doen, plaatsen wij gemiddeld zo’n vijftien nieuwe chauffeursper week, waarbij hij of zij vanaf dag één rechtstreeks op een arbeidscontract bij onze klant in dienst komt; wij zijn geen uitzendbureau of iets dergelijks. En dat alles volgens de geldende wet- en regelgeving in de betreffende landen.

Volgens Engberts is een veelgemaakte fout dat ondernemers in de verkeerde hoek zoeken naar bijvoorbeeld chauffeurs. “Veel bedrijven met een eigen HR-afdeling vinden dat die maar op zoek moet gaan. Op zo’n afdeling zit iemand die de ene dag een vrachtautochauffeur zoekt en de volgende dag iemand voor de financiële administratie. Hierdoor is er weinig binding met de doelgroep. Wij hebben die binding wel, aangezien we allen afkomstig zijn uit de branche. Een potentiële nieuwe chauffeur zit vandaag de dag niet thuis het lokale sufferdje te lezen of achter het beeldscherm te zoeken, maar die is ergens in Europa aan het rijden. Hoe bereik je zo iemand? En hoe kom je dan aan de juiste documenten en het cv voor een gesprek? Het is een compleet ander wervingsproces dan voor een kantoormedewerker. Dat geldt ook voor monteurs. Die vind je niet binnen een straal van vijftig kilometer rondom je bedrijf, maar wel elders in Europa.”

Tekort aan koeriers stijgt nu al fors

Doordat Nederland massaal thuis is gaan werken en winkels tijdelijk dicht moesten, bestelden veel mensen hun producten online. Dat zorgde voor een explosieve groei aan koeriers- en pakketdiensten en goed personeel is lastig te vinden. Dat wordt de komende jaren niet beter, voorspellen onderzoeksbureaus Policy Research Corporation en Panteia. De onderzoekers denken dat dat de huidige explosieve groei van de koeriers- en pakketdiensten in Nederland structureel van aard is. Die groei zal de komende vijf jaar een omvang van 31 tot 42 procent bereiken, berekenden zij. Om problemen te voorkomen, moet het Rijk nieuw beleid voor deze groeimarkt ontwikkelen volgens de onderzoekers. Niet ingrijpen gaat leiden tot een toename van de bestaande problemen in het pakketvervoer. “Bezinning over groei van de koeriers- en pakketdiensten is op zijn plaats. Zo leidt de groei tot meer uitstoot van CO2, meer onveilige situaties in het verkeer, extra druk op het wegennet in drukke steden, meer economische activiteit in een weinig transparante markt en meer sociale misstanden.”