Leer van de praktijkcases van twee duurzaamheidskoplopers binnen Nederland

Leestijd: 2 minuten.

25-08-2020  De Nederlandse overheid heeft in 2016 in het programma ‘Nederland circulair in 2050’ haar doelen vastgelegd om de Nederlandse economie in 2050 volledig te laten draaien op herbruikbare grondstoffen. Dat gaat stapsgewijs. Om haar leden hierover te informeren en dit te illustreren met praktijkcases, organiseert evofenedex een webinar over circulair ondernemen.

De eerste ambitieuze doelstelling van het programma ‘Nederland circulair in 2050’ is dat het bedrijfsleven in Nederland in 2030 50 procent minder primaire grondstoffen gebruikt (mineralen, metalen en fossiele grondstoffen).

Duurzaamheidsonderzoek

De afgelopen maanden heeft evofenedex onder haar leden onderzocht in hoeverre zij nu al bezig zijn met circulair ondernemen. Het onderzoek geeft een divers beeld. Van de respondenten was 61 procent onbekend met het programma ‘Nederland circulair in 2050’. Wel bleek dat 48 procent van de respondenten al enkele commercieel beschikbare circulaire producten en diensten heeft of op dit moment bezig is met voorbereidingen hiertoe. 22 procent van de deelnemers gaf aan hier nog niet mee bezig te zijn maar er wel mee te willen starten.

Redenen om te verduurzamen

Bedrijven kiezen om drie redenen voor circulair ondernemen, zo bleek ook uit het onderzoek. In de eerste plaats is er de ambitie om de afvalproblematiek te verminderen. Maar ook zijn er de toenemende eisen van klanten die een duurzamere productie wensen. Tot slot speelt een milieubewust imago richting de buitenwereld ook een voorname rol.

Webinar

Circulair ondernemen doe je niet van de ene op de andere dag. Productieprocessen moeten aangepast worden en klanten en toeleveranciers moeten meewerken. Om bedrijven te informeren en te inspireren organiseren we op drie september een webinar over circulair ondernemen. Daarbij vertellen kantoorinrichter Royal Ahrend en Schijvens Corporate Fashion over de lichtpunten en obstakels die ze op hun pad tegenkwamen om steeds duurzamer te werken. En hoe zij de keten moesten verleiden om mee te werken.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij beide bedrijven. Zo is de circulaire filosofie al meer dan 25 jaar verankerd in de bedrijfsvoering van Ahrend en voldoet het bedrijf aan de eisen van het Cradle to Cradle Certified™-programma. Dit doet Ahrend met de beste en meest duurzame producten die in de eigen productielocaties worden gemaakt.  Verder wordt het hergebruik van de producten gestimuleerd en worden er non-toxische poederlakken ingezet. Ahrend was zelfs betrokken bij de ontwikkeling van Ecodesign in de jaren negentig: de Europese richtlijn voor milieuvriendelijk productontwerp.

Kleding gemaakt van flessen

De textielindustrie staat bekend als de tweede meest vervuilende industrie ter wereld. Reden voor Schijvens Corporate Fashion een andere koers te kiezen. De fabrikant haalt oude kleding van zijn klanten terug en gebruikt deze als grondstof voor zijn circulaire garen. In dit garen verwerkt Schijvens 30 procent post-consumertextiel, 20 procent snijafval en 50 procent gerecycled petpolyester uit petflessen, visnetten en polyester kleding.

Het doorontwikkelen van de nieuwe technologieën en innovaties op het gebied van circulair ondernemen heeft geresulteerd in de eerste 100 procent gerecyclede bedrijfskleding: de bedrijfskleding voor hotelketen Stayokay bestaat uit 50 procent gedragen textiel en 50 procent gebruikte plastic flessen.

Praktijk

Het webinar ‘Circulair ondernemen: het verleiden en organiseren van de keten’ bevat inspirerende praktijkcases over de omgang met (internationale) ketens bij het opzetten van een circulair productaanbod. Daarnaast zal er ook aandacht zijn voor andere belemmeringen, zoals retourlogistiek, het businessmodel, financiering en wet- en regelgeving. Tijdens het webinar is er ruim gelegenheid om vragen in te brengen.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder