In Duitsland betaal je de CO2-heffing direct aan de pomp

Leestijd: 2 minuten

29-5-2020 Als eerste land in Europa begint Duitsland met het verplicht stellen van betalingen voor de CO2-uitstoot. In eerdere berichtgeving stond dat een ton CO2-uitstoot vanaf 2021 10 euro kost. Daarna zou de prijs stijgen tot 35 euro in 2025. Maar de prijs wordt in eerste instantie 25 euro per ton vanaf 2021. Dit gaat oplopen tot maximaal 65 euro in 2026. Dat heeft de Bondsregering onlangs verklaard.

Betalingen

De brandstofhandel gaat direct betalen voor deze CO2-beprijzing. Met ingang van 2021 hebben zij een certificaat nodig à 25 euro per ton CO2-uitstoot. Het ligt voor de hand dat de Duitse brandstofhandel (tankstations) deze kosten gaat doorberekenen in de literprijs van de brandstof. Op deze manier komen de kosten via de logistiek dienstverleners uiteindelijk bij verladers terecht. Eigen vervoerders betalen de kosten uiteraard wel direct zelf.

Kostenopbouw

  • 1 ton CO2-uitstoot kost 25 euro. Dit staat gelijk aan 312,5 liter diesel. 
  • Dit komt neer op een meerprijs van 8 cent per liter diesel. 
  • Op basis van de huidige (lage) dieselprijs in Duitsland stijgt de literprijs met 7,3 procent. 
  • Brandstof maakt gemiddeld 1/3 uit van de kostprijs. Dus gemiddeld komt dit neer op een stijging van 2,45 procent van de totale kostprijs. 

De CO2-prijs loopt in de komende jaren verder op tot 55 euro per ton CO2-uitstoot en in 2026 55 euro tot maximaal 65 euro. Dit is ten opzichte van de huidige Duitse dieselprijs een stijging van respectievelijk 16 en 19 procent. Dus een stijging van 5,33 of 6,33 procent van de totale kostprijs in 2026 ten opzichte van de huidige prijs. 


CO2 inventariseren

Wanneer je in de toekomst gaat tanken in Duitsland betaal je de CO2-heffing dus direct aan de pomp. Wij werken samen met BigMile. BigMile biedt een analysetool aan die op basis van ladinggegevens en brandstofgegevens laat zien hoeveel CO2 uitstoot elke vervoersopdracht met zich meebrengt.  Het is namelijk veel interessanter om te zien hoe effectief de (betaalde) lading vervoerd is, dan alleen te kijken naar het verbruik van een voertuig. 

De toerekening aan lading laat meteen zien hoe effectief het transport georganiseerd is, en wat het verschil is tussen opdrachten. De ervaring leert dat als je op die manier je operatie bekijkt je meteen dingen ziet die beter kunnen.

De resultaten van de berekening en analyse zijn ook nog geschikt om aan de overheid of opdrachtgevers te tonen, als bewijs van de prestatie.

Leden kunnen maximaal een half jaar (in ieder geval tot en met 1 oktober)Inmiddels zijn er meer dan 100 deelnemers succesvol online getraind in het gebruik van BigMile. Je kunt je hier nog inschrijven voor zo’n training.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder