25-04-2016  Onderzoek van EVO wijst uit dat 65 procent van de onderzochte bedrijven nog Code 95 opleidingen moeten geven aan hun chauffeurs voor het verstrijken van de eerste nascholingsperiode op 10 september 2016. Een veel gehoorde wens van deze ondernemers is de mogelijkheid om op de eigen werklocatie op te leiden, een zogeheten incompanytraject. Daarnaast is de reistijd een veelgehoord obstakel.

Pilotprojecten

“Echter, in de meeste gevallen is het voor de opleider niet rendabel om voor slechts drie tot zes chauffeurs zo’n incompanytraject op te starten,“ zegt Olaf IJntema, teamleider operations bij EVO. De afgelopen maanden is EVO daarom bezig geweest met een aantal pilotprojecten in het Leden voor Leden-programma. Daarin zetten EVO-leden de deur van hun bedrijf open voor andere leden die eenzelfde opleiding willen volgen. EVO regelt de werving, cursusmateriaal, administratie en catering en de gastheer krijgt zo de opleiding toch op zijn werklocatie.

Lagere prijs

IJntema vervolgt: “De gastheer plukt de vruchten van een lagere prijs voor de incompany opleidingen en hij heeft zijn mensen op hun bekende werkplek. Zijn gasten profiteren van een kortere reistijd naar de opleidingslocatie en ook lagere prijzen. Maar uiteraard is het ook leuk om voor de gasten om eens een ander bedrijf van binnen te zien.”

Code 95

De nadruk van het Leden voor Leden-programma is nu gelegd op de Code-95 opleidingsbehoefte van de bedrijven. Zo kan men bij EVO eenvoudig terecht voor onder andere een cursus digitale tachograaf of communicatieve vaardigheden. Maar ook zijn er diverse andere opleidingen die zich voor de Leden voor Leden-aanpak lenen, zoals gevaarlijkestoffen-opleidingen.

Netwerk

Na diverse successen is EVO op dit moment een netwerk aan het opbouwen van gastheer-leden om zo regionale opleidingsmogelijkheden beschikbaar te maken.

Bent u als bedrijf geïnteresseerd om als gastheer te dienen?