07-07-2015  Tijdens de zomermaanden rijdt EVO’s docent Transportplanning Paul Hogenes full time op de vrachtauto om zowel binnenlandse als buitenlandse ritten uit te voeren. De komende maanden schrijft hij elke twee weken een column met zaken die hij onderweg meemaakt en die direct of indirect ook voor transportplanners leuk en nuttig zijn om te lezen. De reden dat EVO deze column start, is dat er veel geld te besparen valt als de planning beter is. Veel bedrijven zijn zich dat niet bewust en onderschatten het belang van goede transportplanners. Hieronder Pauls eerste bijdrage.

Excel of planningspakket?

Dat de wereld verandert is wel duidelijk. En als iemand dat gemerkt heeft zijn het wel de transportplanners. Het werk van de transportplanner is niet meer te vergelijken met twintig jaar geleden. Het begon met de intrede van de computer en de voorlopers van Excel. Veel planners werken nu met Excel, maar als het aantal voertuigen iets groter wordt en de ritten wat lastiger, dan is het al snel de moeite waard om te kijken of investeren in een planningspakket nuttig is.

De benodigde competenties van de transportplanners veranderen ook. Belangrijke softskills zijn flexibiliteit, oplossingsgerichtheid en communicatievaardigheid (in allerlei talen!). Die blijven zeker nodig. De klant die op het laatste moment toch nog een spoedje heeft of de chauffeur die volledig vast staat in de file, dwingen de planner om oplossingen te zoeken.

De ideale planner

Daarbij is kennis van zaken uiteraard noodzakelijk. Dé planner moet overweg kunnen met softwareprogramma’s en planningstools. Maar daarnaast moet hij de wetgeving rondom rij-, rust- en arbeidstijden kunnen dromen, voertuigkennis hebben en gevoel bij de routes (onder andere filegevoeligheid), milieuzones, internationale aspecten enz enz. Kortom, een grote set aan vaardigheden die de ideale planner kenmerkt. Daarom wil EVO met de ervaring uit de dagelijkse praktijk en de meest recente theorie haar leden optimaal informeren.

We hebben het overigens in dit artikel steeds over heren gehad. Zouden vrouwen dit beroep ook niet heel goed kunnen? Waarom zien wij zo weinig dames in de opleiding? Wie heeft er een treffend antwoord op deze vraag? Mail naar: p.van.rheenen@evo.nl
Peter van Rheenen is Senior Programmamanager Supply Chain Management en Logistiek bij EVO.