Column | Ketenvriendschap: investeren in strategische partnerships

Hoogleraar Jack van der Veen roept op tot het vormen van ketenvriendschappen.

04-12-2018  Selecteren van ketenpartners gebeurt vaak op transactionele basis; we zoeken die partij waarmee we de beste deal kunnen maken. Klinkt logisch. Maar in een snel veranderende wereld heb je ook partners nodig waarmee je je verbindt om op lange termijn de benodigde klantwaarde te kunnen leveren. Daarom hierbij een oproep tot het vormen van ketenvriendschappen.

Hoewel elke organisatie vanuit het eigen specialisme een toegevoegde waarde realiseert, wordt de uiteindelijke klantwaarde niet door één enkele organisatie gecreëerd, maar door de combinatie van de activiteiten van de verschillende organisaties in de gehele toeleveringsketen. Een organisatie moet dus niet alleen zijn eigen zaakjes op orde hebben, maar daarnaast ook beschikken over een ijzersterk netwerk van toeleveranciers en directe klanten.

Maar hoe bouw je aan zo’n netwerk?

Natuurlijk is het niet doenlijk om met alle mogelijke organisaties een intensieve relatie te onderhouden. En dat hoeft ook helemaal niet. Het belangrijkst is het vinden van de ‘strategische partners’. Hierbij verwijst de term ‘strategisch’ naar de wenselijkheid van een synergetische relatie voor de lange termijn, waarin je op win-winbasis samenwerkt aan innovaties die essentieel zijn voor de te genereren (toekomstige) klantwaarde en het te realiseren onderscheidend vermogen.

Bij de term ‘(keten)partner’ wordt doorgaans de metafoor van een huwelijkspartner gebruikt; die unieke persoon met wie je alles deelt en aan een gezamenlijke toekomst bouwt. Vanuit een organisatieperspectief gaat die vergelijking echter mank. Immers, een organisatie heeft meerdere strategische partners en er is slechts een beperkte lotsverbondenheid tussen organisaties. Daarom kan een ketenpartnerschap beter worden gekarakteriseerd als een ‘vriendschap’.

Wat is vriendschap in supply chain-context?

Het gaat in essentie om vier dingen. Ten eerste over genegenheid; je kunt gewoon goed opschieten met de ander. Ten tweede over welwillendheid; je gunt je vrienden het beste en zult je daar ook voor inzetten. Ten derde over wederkerigheid zonder berekening; vrienden helpen elkaar zonder bij te houden wie precies wat voor wie doet. En ten slotte over bewustzijn; vriendschap wordt als zodanig erkend en gekoesterd.

Hoe ontwikkel je ketenvriendschappen?

Dat begint bij het besef dat een puur transactionele benadering van klanten en toeleveranciers hiertoe geen goede basis vormt. Om vrienden te vinden, moet je je allereerst openstellen voor vriendschap. En je zult moeten durven investeren in ketenrelaties, zonder daar onmiddellijke resultaten van te verwachten. Zonder daarop te kunnen sturen, zal onder het motto ‘wie goed doet, goed ontmoet’ ongetwijfeld langzaam maar zeker een aantal ketenvriendschappen ontstaan.

Jack van der VeenAuteur: Hoogleraar Jack van der Veen is als professor Supply Chain Management verbonden aan de leerstoel van evofenedex op de Nyenrode Business Universiteit.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder