18-08-2015 Paul Hogenes, docent transportplanning bij EVO, heeft als chauffeur te maken met de gevolgen van een (in)efficiënte planning. Elke twee weken deelt hij zijn ervaringen.

Mijn week start met een volgeladen trailer vanuit Duitsland naar het losadres in Montfoort, waar ik mijn lading keramiek samen met de klant snel aan het vrije dok kan lossen. Voor mijn tweede laadadres vervolg ik mijn reis naar de Betuwe. Daar staat vijf laadmeter isolatiemateriaal op mij te wachten voor een adres in de Pfalz. Mijn laatste laadadres in Nederland is in de buurt van Tilburg: bouwmaterialen voor zeven verschillende adressen in Zuid-Duitsland.

Kort door de bocht

De volgende morgen ben ik onderweg naar mijn eerste losadres. Wat ik niet had kunnen vermoeden, is dat ik in een piepklein dorp terecht kom. Zó klein zelfs, dat ik met mijn auto de bocht niet kan maken om bij mijn afleveradres te komen. Gelukkig denkt de klant in multimodaal transport en staat er een kruiwagen klaar om te lossen. In Zuid-Duitsland zijn er nog meer uitdagingen met afleveringen: Ik moet Zwitserland mijden omdat dit geen EU-land is. Tip van de dag: gebruik je gezonde verstand en luister niet altijd naar je TomTom. Je zou er bijna het heen-en-weer van krijgen: mijn retourvracht staat al klaar voor aflevering in Noord-Holland. Dat betekent dat ik mijn kamer met uitzicht op Zwitserland gewoon weer inruil voor mijn eigen bed.

Big Brother

De komende drie weken mag ik op pad met vers en bevroren vlees voor de firma Zandbergen. Weer naar de Benelux en Duitsland. Vervoer in diverse temperaturen (buiten en binnen) brengt een extra planningsuitdaging met zich mee: ligt de lading wel op de juiste temperatuur in de trailer? ‘Big brother is watching me’ en vanuit het hoofdkantoor heb ik een extra paar ogen dat de temperaturen met me mee controleert. Nieuwe routes, nieuwe klanten en nieuwe planningsuitdagingen. Tot over twee weken!

In de zomermaanden zijn er geen cursussen en werk ik als chauffeur voor verschillende opdrachtgevers. Een goede planning is de basis van de ritten die ik maak. Dat betekent steeds andere goederen te vervoeren in Nederland, maar ook daarbuiten. Hoe kom ik alle afspraken na die met klanten zijn gemaakt? En hoe doe ik dat zo efficiënt mogelijk? Mijn ervaringen en voorbeelden deel ik met mijn cursisten tijdens de opleiding Transportplanning.