03-09-2015  Het vervoeren van producten die kunnen bederven stelt strenge eisen aan de chauffeur. Maar het heeft uiteraard ook gevolgen voor de transportplanning. Er gelden namelijk strenge wettelijke voorwaarden zoals de HACCP en COKZ wanneer het gaat om het vervoeren van levensmiddelen. Voedselveiligheid staat voorop. Koeling speelt hierin een belangrijke rol, maar ook de verpakking.

Multitemperatuur rijden

Voertuigen voor het vervoer van vlees, zijn uitgerust met een geïsoleerde carrosserie. Door het plaatsen van een schot.

Op een vaste rail in de trailer is het mogelijk zowel vers als diepvriesvlees te vervoeren. Doordat elke trailer twee koelmotoren heeft, kan je in één trailer diverse temperaturen instellen. Dit maakt wel de complexiteit van de planning groter. Op veel afleveradressen worden de producten met een thermometer gecontroleerd of het product op de juiste temperatuur aangeleverd wordt. Als de temperatuur dan niet correct is, kan de lading geweigerd worden. De chauffeur is daarom extra alert op de plaatsing van de producten in de trailer en de temperatuur waaronder dit vervoerd wordt.

Kratjes retour

In de logistiek van vers en bevroren vlees is de transportverpakking een extra uitdaging. Dit zijn vaak plastic kratjes, die in diverse maten en uitvoeringen in omloop zijn. Maar deze kratjes moeten ook regelmatig ‘gewassen’ worden in het kader van de hygiëne. In de praktijk betekent dit dat er bij diverse afleveradressen ook direct retourgoederen worden geladen. En daar heb je als chauffeur vaak meer last dan gemak van!

Want zodra je bij de eerste klant zes pallets met vlees gelost hebt, kan het gebeuren dat er ook weer direct zes pallets met retourfust geladen worden. Voor de transportplanners betekent dit dat er tijdens het plannen van de route al rekening wordt gehouden met eventuele terugvracht. Maar ook dat de productieafdeling op tijd moet schakelen bij een verwacht tekort.

Statiegeld administreren

Mijn huidige opdrachtgever Zandbergen Transport beschikt zelf over een kleine wasserij. Maar de grote bulk wordt in speciaal daarvoor ingerichte wasserijen, die in heel Nederland gevestigd zijn, schoon gemaakt en op pallets gezet. Tot slot is naast klimaatcontrole en transportplanning ook de administratie van de kratjes van groot belang voor de chauffeurs. Op de plastic kratjes zit namelijk statiegeld.

Door het samenspel van al deze factoren is vooral bij bederfelijke goederen de noodzaak van een goede samenwerking en communicatie tussen chauffeur en transportplanner van groot belang. Eigenschappen die niet zomaar elke chauffeur of transportplanner bezit. Maar die wel zijn aan te leren in de EVO-cursus transportplanning.