skipToContentskipToFooter

Beladingsgraad vrachtverkeer in Nederland tussen 60 en 70 procent

De beladingsgraad van het vrachtverkeer in Nederland wordt geschat tussen de 60 en 70 procent. Rekenen we de gedeeltelijk beladen vrachtwagens mee, dan is de beladingsgraad nog veel lager. Eigen vervoerders kunnen hun logistiek nog verder optimaliseren door samen te werken. Lege of gedeeltelijk beladen vrachtauto’s kunnen beter worden benut door lading van elkaar te vervoeren. Daarmee kun je geld besparen en de CO2-uitstoot verminderen. De door evofenedex ontwikkelde matchmakingtool Compose biedt de mogelijkheid partners te vinden voor een langdurige samenwerking.

 

 

Vervoer voor derden

Een effectieve manier om transportkosten te verlagen, is om als eigen vervoerder met 'een lege rit', vracht of lading van een ander bedrijf of relatie mee te nemen. Hieraan zijn wel regels verbonden. Om goederen voor een ander mee te mogen nemen, moet het bedrijf een NIWO-vergunning hebben. Deze vergunning geeft het bedrijf het recht om goederenvervoer voor derden te verrichten. Wij helpen leden bij het verkrijgen van deze vergunning, kijk voor meer informatie op onze website: Beroepsgoederenvervoer naast eigen vervoer | evofenedex

Online lading bundelen

Er zijn diverse platforms die de vraag naar en het aanbod van vervoer aan elkaar koppelen via bijvoorbeeld een app. Dit soort apps zijn voornamelijk operationeel ingestoken voor een samenwerking op korte termijn en ziet op het eenmalig combineren van een zending met een andere zending. De uitdaging is juist een partner voor een langdurige samenwerking te vinden om zo blijvend de beladingsgraad te verhogen.

De tool Compose biedt bedrijven de mogelijkheid personeel, magazijnen en transportroutes te delen. Zo kunnen bedrijven die bijvoorbeeld actief zijn op hetzelfde bedrijventerrein eenvoudiger met elkaar samenwerken. Maar een samenwerking met bedrijven buiten de regio is ook mogelijk. Door een slim algoritme doet de tool suggesties aan de deelnemers welke bedrijven interessante samenwerkingspartner kunnen zijn. Ook stelt het deelnemers in staat eerst anoniem contact met elkaar te hebben, voordat zij eventueel besluiten samen te gaan werken. Alle bedrijven kunnen zich hier kosteloos aanmelden voor deze tool.

Investering

Vracht voor derden meenemen vergt echter wel een investering van enkele duizenden euro’s en een aantal aanpassingen aan de bedrijfsvoering om uiteindelijk een vergunning te bemachtigen. Beschikt het bedrijf niet over deze vergunning en neemt het toch goederen van anderen mee, dan is er sprake van een economisch delict. Hierop staat een forse boete van duizenden euro’s per overtreding.

Wanneer bedrijven deze stap zetten, is het altijd de vraag of de investering voldoende rendeert. Maar door het chauffeurstekort en capaciteitsgebrek in de vervoerdersmarkt lijkt er voldoende vraag vanuit de markt te zijn.

Over Compose

Compose laat zich het beste omschrijven als een gedachtegoed; een filosofie over strategische samenwerking tussen bedrijven (verladers) en hun supply chain. evofenedex verwacht dat verladers steeds meer strategische samenwerkingen met elkaar zullen aangaan om zo middelen te delen, kennis uit te wisselen en samen te innoveren op verschillende terreinen. Denk hierbij onder meer aan het combineren van (internationale) goederenstromen, delen van het magazijn en aan samenwerking op personeelsgebied.

Ben jij die verlader die vooruit wil, die oog heeft voor duurzaamheid, gericht is op efficiëntie en die een betere propositie wil realiseren voor klanten, neem dan contact met ons op.