01-08-2011  Gisteren is in Amersfoort de ‘stille goederentrein’ gepresenteerd, een testtrein met composiet remblokken. Deze ruwen de wielen niet op, zodat een rijdende trein minder geluid maakt dan een trein met traditionele ijzeren remblokken.

De testtrein bestaat uit wagons met ijzeren en composiet remblokken. Om de verschillen goed te kunnen onderzoeken, rijdt de trein een jaar lang door Europa, van het koude noorden van Zweden tot het warme Zuid-Italië. Ook bergtrajecten met zware hellingen zijn in de test opgenomen.

Treinbegeleider Johannes Gräber van DB Schenker Duitsland vindt onderzoek nodig. Hij stelt vast dat de remblokken een andere uitwerking hebben op de wielen, waardoor een wagon mogelijk instabiel kan worden. Onderzoek moet uitwijzen wat de remedie daartegen is.

Aanpassing kost 2000 euro per wagon. Financiering is een heikel punt. Ombouw gaat op Europese schaal een miljard euro kosten. Vervoerders hopen met overheden en 'Brussel' hiervoor een oplossing te vinden.

Spoorbeheerder ProRail juicht de ontwikkeling van stille goederentreinen toe en wil eventueel korting geven op de kilometerheffing op het gebruik van het spoor. Probleem daarvan is dan dat de investeringen worden gedaan door de eigenaren van spoorwagons en de baten bij het spoorbedrijf terecht komen. Dat zijn niet altijd dezelfde bedrijven.

Bewoners in Overijssel en Gelderland hoorden geen verschil met andere treinen bij het passeren van de ‘stille trein’. Gräber reageert: ‘Dit systeem zorgt voor een enorm verschil in geluidsbelasting, maar dan moet een trein wel voor minstens tachtig procent uit wagons met composiet remblokken bestaan. Dat is niet het geval bij de testtrein.’

Er rijden overigens al stille treinen. Alle spoorwagons die vanaf 2005 zijn aangeleverd rijden met remblokken van composietmateriaal. De testtrein moet duidelijk maken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor aanpassing van de oude vloot. Goederenwagons hebben een levensduur van veertig tot vijftig jaar.

In Nederland liggen er voorstellen om vanaf 2020 een geluidsplafond op het spoor en op de weg in te stellen van maximaal 65/70 decibel.