30 procent van de logistiek professionals heeft een mislukt ICT-project meegemaakt

Leestijd: 5 minuten

09-03-2022 Het Nederlandse bedrijfsleven moet meer doen met het digitaliseren van zijn logistieke processen. Maar dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor een succesvolle digitalisering zijn de meeste bedrijven namelijk aangewezen op externe expertise. Er is een breed aanbod aan IT-leveranciers die stuk voor stuk ‘de beste oplossing’ in huis hebben. Maar de ervaring leert dat menig ICT-traject duurder uitvalt of te laat wordt opgeleverd.

Mislukt project

Zo heeft onderzoek van evofenedex uitgewezen dat 30 procent van alle respondenten binnen hun bedrijf met een mislukt ICT-project in de logistiek te maken heeft gehad en/of momenteel met een systeem zit dat niet voldoet. 17 procent van hen heeft dit eerder meegemaakt en 13 procent heeft er op dit moment mee te maken. 


Techniek geen beperking

“Het is vaak een kwestie van organisatie”, stelt Stefan Heeringa, projectleider digitalisering bij evofenedex over de oorzaken van mislukte ICT-projecten. “De technische mogelijkheden zijn meestal niet meer de beperking, maar de verwachtingen die er ontstaan tussen de softwareleverancier, het projectteam binnen het bedrijf, de overige medewerkers en uiteindelijk de klanten“, aldus Stefan. “Klantwensen kunnen de trigger zijn om te gaan digitaliseren. Dit moet je strategisch aanvliegen, maar vaak wordt de roadmap van IT uiteindelijk aangestuurd door de operatie. Ondernemers zijn vaak op zoek naar oplossingen voor problemen en niet geïnteresseerd in het bredere concept.”

“Als je een verstoorde relatie krijgt met je leverancier, dan wil je niet nog jaren aan hem vastzitten”

Conflicten

De conflicten die uiteindelijk ontstaan, zijn volgens Stefan onder te verdelen in drie thema’s: budgetoverschrijdingen, het eindproduct voldoet niet aan de verwachtingen en de implementatieduur wordt enorm overschreden. “De redenen hiervoor zijn talrijk: van gebrek aan kennis intern binnen de organisatie over onder andere bedrijfsprocessen, het IT-landschap of technische mogelijkheden, tot gebrek aan kennis bij de softwareleverancier.”

Maatwerk risico

Daarnaast is er altijd het risico van ’vendor lock-in’; de situatie waarbij je niet makkelijk van je leverancier afkomt. “De helft van onze leden is van mening dat bepaalde processen binnen hun bedrijf zodanig uniek zijn, dat zij wel moeten kiezen voor maatwerk digitaliseringsoplossingen. En daar zit de crux. Als je een verstoorde relatie krijgt met je leverancier, dan wil je niet nog jaren aan hem vastzitten. Vooral niet als je weet dat voor de meeste bedrijven maatwerk niet nodig was.” De cultural fit tussen leverancier en klant is enorm belangrijk om conflicten te voorkomen.

Klein beginnen

Nieuwe systemen worden regelmatig met een ‘big bang’ geïmplementeerd. Het gevolg is dat er vaak nog veel kinderziektes in het systeem zitten. Het advies is dan ook klein te beginnen met testteams, key-users en product owners, om vervolgens het bedrijf mee te krijgen. Dit vermindert de weerstand. Ritme is hierbij zeer belangrijk en, als dit mogelijk is, zou wekelijks afgestemd moeten worden met de softwareleverancier.

Webinar

Om leden te helpen met deze uitdaging, organiseert evofenedex tijdens de Week van Digitalisering een webinar ‘conflicten voorkomen met je softwareleverancier’. In dit webinar geven we antwoord op de vraag waarom digitaliseringsprojecten duurder uit kunnen pakken en hoe je deze hogere kosten kunt voorkomen. Daarbij worden praktische tips gedeeld over hoe je succesvol kunt samenwerken met je softwareleverancier. 

De Week van de digitalisering, geïnitieerd door evofenedex, Beurtvaartadres en TLN, vindt plaats tussen 4 en 8 april. Gedurende deze week kunnen belangstellenden verschillende gratis webinars bezoeken. Op onze website vind je meer informatie over het programma. 
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder