Containerschip in brand…. En nu?

Wie niet verzekerd is kan een flinke rekening verwachten

26-03-2017, Verladers moeten zich bewust zijn van de risico’s die ze lopen als containers zonder Goederen Transport Verzekering op een schip worden geladen. Bij een brand onderweg kunnen de kosten behoorlijk in de papieren lopen.

Dat bleek onlangs maar weer bij de brand aan boord van de Maersk Honam begin maart. Aan boord van het schip, met een capaciteit van 15.262 TEU, brak brand uit in het voorste ruim. Dit kostte vijf bemanningsleden het leven. De Honam is een Ultra Large Container Ship uit 2017 en had op het moment van de brand 7860 containers aan boord.

‘Averij Grosse’

Al vrij snel na de brand liet rederij Maersk weten dat de schade welke is opgelopen ter preventie van verdere schade zou worden omgeslagen in ‘Averij Grosse’. Dit wil zeggen dat alle belanghebbenden evenredig het verlies voor hun rekening nemen dat direct het gevolg is van de acties die de vervoerder heeft ondernomen ter preventie van verdere schade. Dit om te voorkomen dat de rederij met extreem hoge kosten wordt geconfronteerd. Ook voor de partijen die hun container relatief  veilig in één van de andere ruimen van het schip hadden staan betekent dit dat zij een deel van de kosten van blussen en berging van het schip en lading voor hun rekening moeten nemen.

De financiële gevolgen indien er geen toereikende lading verzekering is afgesloten kunnen voor een verlader zeer groot zijn, waarbij soms de schade in verhouding tot de waarde van de lading buitenproportioneel kan oplopen. Zeker gezien in veel B/L’s de clausule is opgenomen dat verladers in dergelijke gevallen tot 500  dollar per ‘unit’ aansprakelijk gehouden kunnen worden. Het is onder mee hierom raadzaam voor zee vervoer een Goederen Transport Verzekering af te sluiten.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder