Coronacrisis: leren van leden deel 3

Leestijd: 3 minuten

26-5-2020  De afgelopen periode publiceerden wij een aantal artikelen waarin de best practices van onze leden rondom het coronavirus naar voren komen. Deze leden zijn onderdeel van ons netwerk de Supply Chaingers. Welke tips en tricks hebben zij toegepast om hun logistiek en supply chain nog steeds in goede banen te blijven leiden? Lees het voorlopig laatste deel van de reeks.

Uitdaging met de voorraad

Nu de storm van de coronacrisis voorlopig lijkt te luwen, lopen de verschillende deelnemers in het netwerk tegen uitdagingen aan voor het bepalen van de juiste voorraadniveaus in de supply chain. De grote onzekerheid over marktontwikkelingen in combinatie met het gebrek aan effectieve forecasting maakt beslissingen nemen lastig. Moet je op dit moment juist meer of minder grondstoffen inslaan? Hoe kun je je bedrijf aanpassen aan de te verwachte vraagverandering?
De ene deelnemer kiest voor scenario’s met pessimistische en optimistische datamodellen, maar voegt hier een duidelijke variabele ‘onderbuikgevoel’ aan toe. Een ander bedrijf gaat van automatische naar handmatige forecasting. Een farmaceut kiest ervoor om van een pull- naar een pushstrategie te gaan, om lokale leveringsproblemen te voorkomen. Zo leggen zij de voorraad zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker.

Een deelnemer die actief is in de foodsector signaleert dat het consumentengedrag veranderd is. De consument kiest duidelijk meer voor lokale producten dan voorheen. Om levering te kunnen garanderen, heeft het bedrijf voorraadgaranties afgesproken met zijn leveranciers. Als gevolg hiervan is er een intensievere samenwerking ontstaan tussen de commerciële afdeling en de supplychainafdeling in de keuze van leveranciers. 

Marktverwachtingen

De deelnemers ervaren deze tijd als een onduidelijke fase waarin het lastig te voorspellen is wat hun afzetmarkten gaan doen. Bij een deelnemer in de petrochemische sector is er al bekend dat er een reorganisatie op stapel staat. Andere deelnemers zien een verschuiving in het productportfolio. Zo ziet een deelnemer actief in het bakkerswezen een krimp in de afzet van meelproducten voor de zakelijke markt, maar juist een toename in de afzet aan consumenten. 
Een deelnemer actief in het samenstellen van hygiënemiddelen kan ook niet zeggen of de sterk toegenomen vraag een blijvend fenomeen is. Daarnaast zijn er de vraagstukken of je lokaal, regionaal of mondiaal gaat sourcen.

Vakantiedagen

Een ander facet dat een rol begint te spelen bij vrijwel alle deelnemers is het stuwmeer aan vakantiedagen dat is ontstaan bij de werknemers. Veel medewerkers hebben vakanties uitgesteld tot het najaar. Deelnemers vrezen dat daardoor vanaf september een capaciteitsprobleem ontstaat op het moment dat de markt mogelijk weer aantrekt. Zij stimuleren medewerkers daarom in de zomer vrij te nemen bij de verschillende bedrijven.

Deel ook kennis

Heb je zelf hulp nodig met de logistieke uitdagingen die het gevolg zijn van de coronacrisis? Neem dan contact op met onze ledenservice, telefoon 079 3467 346, e-mail ledenservice@evofenedex.nl. Welke stappen zet jouw bedrijf om de coronacrisis het hoofd te bieden? Help je vakgenoten en word lid van het Supply Chaingers Netwerk.
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder