“Extra vrachtvluchten blijven noodzakelijk om tarieven te dempen en ondernemers te ondersteunen”

Leestijd 2 minuten

15-05-2020  In april hebben op Schiphol in vergelijking met vorig jaar 63 procent meer vrachtvluchten plaatsgevonden. De totale hoeveelheid afgehandelde vracht is vorige maand echter afgenomen met 26 procent. Dit blijkt uit nieuwe vervoerscijfers van Schiphol. Ondanks de extra vrachtvluchten worden tarieven omhooggestuwd door het grotendeels wegvallen van vrachtcapaciteit aan boord van passagierstoestellen. Hierdoor zijn de vrachttarieven twee tot drie keer zo hoog geworden als normaal. “Het toelaten van extra vrachtvluchten blijft daarom noodzakelijk om tarieven te dempen, ondernemers te ondersteunen en economisch herstel aan te jagen”, aldus Rogier Spoel, beleidsadviseur luchtvracht en zeevracht bij evofenedex.

Eerder gaf de Europese Commissie lidstaten al het advies meer ruimte te bieden voor vrachtvluchten ter ondersteuning van de coronacrisis. “Vrachtvluchten zijn essentieel voor het verzenden van medische en urgente goederen en zullen ook een belangrijke rol spelen bij het aanjagen van economisch herstel”, aldus de commissie. De Nederlandse regeling die toeziet op de uitvoering van het advies van de commissie, is vandaag met weer een maand verlengd tot 15 juni 2020.

Vergelijkbare cijfers

Uit de vervoerscijfers van Schiphol blijkt dat het coronavirus een stevige impact heeft op de luchthaven. In april werden er bijna 98 procent minder passagiers vervoerd en nam het aantal vliegbewegingen met 90 procent af. Ook andere luchthavens tonen vergelijkbare cijfers. Zo heeft Brussels Airport Zaventem een toename van 52 procent vrachtvluchten, maar een afname van 14 procent afgehandelde luchtvracht. Het aantal vliegbewegingen nam op Zaventem met 88 procent af in vergelijking met april 2019.

Rogier evofenedex
Contact

Vragen over corona?

Rogier helpt je graag verder