skipToContentskipToFooter

Coronavirus: deze maatregelen kun je treffen in magazijn of distributiecentrum

[UPDATE] 17-03-2020 Zorg voor een goed hygiëneprotocol in het magazijn of distributiecentrum en beperk de toegang van derden, maar ook van eigen kantoorpersoneel, om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Volg daarbij de door het RIVM opgestelde richtlijnen. Onder meer deze adviezen geeft evofenedex, de ondernemersvereniging voor handels- en productiebedrijven, mee aan bedrijven die een magazijn of distributiecentrum hebben.

Mensenwerk

Waar medewerkers van kantoor in veel gevallen makkelijk thuis kunnen werken, is dat voor de circa 600.000 mensen die werken in een van de 100.000 magazijnen of distributiecentra onmogelijk. Van de heftruckchauffeur die met volle pallets door het magazijn rijdt tot de orderpicker die online bestellingen klaarmaakt voor verzending, deze mensen zijn onmisbaar in de logistieke ketens. Een goed geoliede goederenstroom begint en eindigt daar. Een virusuitbraak binnen deze bedrijven heeft desastreuze gevolgen voor het logistieke proces en de algehele bedrijfsvoering.

Om een dergelijke situatie te voorkomen kunnen bedrijven een aantal maatgelen treffen. Onderstaande lijst met voorbeelden van maatregelen is mede tot stand gekomen dankzij inbreng van onze leden:

Algemene hygiëne

  • Volg de hygiënemaatregelen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Spreek elkaar hier ook op aan indien dit niet gebeurt. Gebruik teamborden en werkoverleggen om dit te benadrukken en te bespreken. Hang bijvoorbeeld instructies op in de toiletten.
  • Alle medewerkers dienen bij betreden van kantoren of magazijnen hun handen te desinfecteren. Zorg er ook voor dat alle voorzieningen hiervoor aanwezig zijn.
  • Distributiecentra worden frequent bezocht door allerhande externen: onderhoudsmonteurs, consultants, bezoekers, enzovoort. Reduceer dit allereerst tot een minimum en zorg de bij bewaking of de receptie dat regels worden benadrukt en worden nageleefd.

Personeel

  • Geef alleen eigen medewerkers en - indien nodig - uitzendkrachten toegang tot het magazijn.
  • Beperk de aanwezigheid van magazijnmedewerkers op het kantoor, en andersom. Richt extra aandacht op personeel dat van afdeling wisselt indien het werk klaar is op een afdeling.
  • Houd (buitenlandse) chauffeurs buiten het magazijn en tref hiervoor voorzieningen zoals een toilet met het benodigde sanitair. Let op: het laden en lossen door eigen medewerkers kan zorgen voor vertraging in het logistiek proces. Denk daarbij ook juridische afspraken over de verantwoordelijkheid van de lading.
  • Probeer voor de start van een shift medewerkers in kleine groepen binnen te laten komen en zoek een andere manier van werkoverdracht, bijvoorbeeld met conference calls.
  • Probeer meerdere pauzemomenten in te plannen zodat medewerkers in kleinere groepen kunnen pauzeren of lunchen.
  • Onderzoek de mogelijkheden om aanpassingen te doen in werkshifts, zodat groepen medewerkers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden blijven. Plan bijvoorbeeld, als de processen dat toelaten, een uur niets in. Dan komen de medewerkers van de verschillende shifts elkaar fysiek niet tegen.
  • Besteed extra aandacht aan het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s). Ook in situatie waar het minder nodig wordt geacht. Trek zo nodig bij het verwerken van vrachtbrieven handschoenen aan.
  • Ga ook regelmatig het gesprek aan met medewerkers over ontwikkelingen en maatregelen rondom het coronavirus, ook bijvoorbeeld de thuissituatie van de medewerkers. Zo voorkom je mogelijke angst over de gezondheidsrisico’s.
  • Laat de bezorgende chauffeur zelf voor ontvangst tekenen op bon of tablet met de naam van een expeditie medewerker met als toevoeging een cijfer code (geboortedatum bijv.). Zo voorkom je ‘overhandigings-contact’

Apparatuur, IT-oplossingen en overig

  • Sommige WMS-oplossingen hebben de functionaliteit om medewerkers in specifieke magazijnhallen te laten werken. Zo voorkom je dat iedereen overal in het magazijn werkt.
  • Probeer het aantal medewerkers per interntransportmiddel te beperken en reinig het apparaat goed na gebruik.
  • Reinig apparaten zoals scanners, maar ook interntransportmaterieel, bij iedere shiftwissel.
  • Maak géén gebruik van eventuele vingerscanners, indien deze gebruikt worden voor bijvoorbeeld het inklokken en uitklokken van medewerkers.
  • Garandeer je next-day-delivery? Houd in de gaten of je deze belofte kunt waarmaken als de druk op de logistiek toeneemt. Pas dit eventueel tijdelijk aan indien nodig. Blijf transparant naar klanten, dit voorkomt teleurstellingen.