30-11-2012  ‘Ondernemers maken een fout als ze alleen maar de negatieve kanten van de crisis zien.’ Dat zegt Vincent Weijers, Vice President Supply Chain bij Unilever Benelux, in de nieuwste editie van EVO logistiek. Weijers erkent dat deze negatieve kanten er zeker zijn maar dat bedrijven deze situatie kunnen ombuigen naar iets positiefs. ‘Dat is het spel dat we moeten spelen.’

Kleinere verpakkingen

Unilever doet dit onder andere door de productverpakkingen aan te passen aan de financiële standaarden. ‘Merken spelen een belangrijke rol in het hoofd van iedere consument dus ook de financieel minder bedeelde consument wil toegang tot merken’, aldus Weijers. ‘Daarom is het handig een kleinere verpakking aan te bieden die minder duur is en waarmee je consumenten toch toegang geeft tot A-merken.’

Voordeelverpakkingen 

Weijers vertelt dat het verkleinen van verpakkingen niet de enige oplossing is. ‘Er is ook een groep consumenten die minder geld te besteden heeft en die juist voor een andere oplossing kiest.’ Daarom loont het volgens hem ook om grotere verpakkingen die meer waar voor hun geld bieden op de markt, de zogenoemde voordeelverpakkingen.’

Lees het complete interview met Vincent Weijers in EVO Logistiek nummer 8 die onlangs is verschenen.