15-04-2016 DAF blijft bij de ontwikkeling van motoren inzetten op diesel. Ook voor stedelijke distributie. De auto’s voor stedelijke distributie die de fabriek verlaten zijn even stil als trucks op cng of lng en zijn veel goedkoper.

Optimaliseren

Een kleine drie weken lang rijden DAF-trucks demonstratieritten in de buurt van Barcelona. Doel daarvan is ‘Transport Efficiency’ bij Europese transportjournalisten onder de aandacht te brengen.  Dat is een programma aan technische vernieuwingen om het brandstofverbruik te optimaliseren. Het is ook het moment om alle nieuwe modellen voor te stellen.

Stille distributie

Voor stadsdistributie levert DAF nu de modelreeksen LF, CF en de zwaardere XF in Silent-uitvoering. In de winkelstraat schakelt de motorsoftware over op een programma dat het koppel en toerental beperkt en het geluidsniveau op maximaal 72 dB(A) komt, waarmee aan de eisen wordt voldaan voor PIEK-certificering.

Goedkoper

Raoul Wijmands, manager testing bij DAF, merkt op dat deze auto’s net zo stil zijn als auto’s met gasmotoren, 25.000 euro goedkoper en bedrijfszekerder zijn. “Er is ook geen speciale infrastructuur nodig voor het tanken.”

Megatrailers

Voor gebruikers van dubbeldeks ‘megatrailers’ heeft DAF haar modellenprogramma uitgebreid met Low Deck trekkers met een schotelhoogte van 91 centimeter. Binnen de Europese regels voor toegestane afmetingen zijn daarachter opleggers te koppelen met laadvolumes van ruim 100 m3. Goodyear ontwikkelde daarvoor de laag-profielbanden.

Maut-vriendelijk

Om de klanten te bedienen die meer volume dan gewicht over Duitse snelwegen vervoeren heeft DAF een LF-configuratie bedacht van bakwagen met ‘wipkar’ die net wat goedkoper in de Maut valt. Binnen de 18,75 meter kan tot 120 kubieke meter lading worden meegenomen. Door montage van een grote brandstoftank kan een vervoerder tot 3700 kilometer rijden zonder te tanken.