De beladingsgraad van je eigen vervoer verhogen

Beladingsgraad vrachtverkeer in NL tussen 60 en 70 procent

Wanneer je als eigen vervoerder - gevestigd in Maastricht - een levering aan een klant verricht in Leeuwarden, dan is het geldverspilling als de vrachtauto weer 332 km. leeg terugrijdt. Toch gebeurt dit dagelijks. De beladingsgraad van het vrachtverkeer in Nederland wordt geschat tussen de 60 en 70%. Rekenen we de gedeeltelijk beladen vrachtwagens mee, is de beladingsgraad nog veel lager. Gelukkig zijn er manieren om de beladingsgraad van je eigen wagenpark op te krikken.

Vracht voor derden

Een effectieve manier om transportkosten te verlagen, is om als eigen vervoerder met 'een lege rit', vracht of lading van een ander bedrijf of relatie mee te nemen. Hier zijn wel regels aan verbonden. Om goederen voor een ander mee te mogen nemen, moet het bedrijf een NIWO-vergunning hebben. Deze vergunning geeft het bedrijf het recht om goederenvervoer voor derden te verrichten. Heeft het bedrijf deze vergunning niet en neemt hij toch goederen van anderen mee, dan is er sprake van een economisch delict. Hier staat een forse boete op van duizenden euro’s per overtreding.

Opdrachten krijgen

Vracht voor derden meenemen vergt een investering van enkele duizenden euro’s en een aantal aanpassingen aan de bedrijfsvoering. Het bedrijf moet ingeschreven zijn bij de NIWO en voldoen aan o.a. de eisen van vakbekwaamheid, kredietwaardigheid en betrouwbaarheid. Wanneer bedrijven kiezen voor deze stap is er altijd de uitdaging of de investering voldoende rendeert. Maar door het chauffeurstekort en capaciteitsgebrek in de vervoerdersmarkt lijkt er voldoende vraag vanuit de markt te zijn.

Er zijn diverse platforms zoals Quicargo, Transporeon en binnenkort ook Uber Freight die eenvoudig de vraag naar en het aanbod van vervoer aan elkaar koppelen via bijvoorbeeld een app. Zo kan er een selectie gemaakt worden van opdrachten op de route die afgelegd moet worden. Op deze manier kan de chauffeur mogelijk in de rit van Groningen naar Maastricht een rendabele vervoersopdracht tussen Zwolle en Venlo uitvoeren.

Eigen vervoer en vervoer voor derden

Op dinsdag 4 juni organiseren wij een workshop waarin wij eigen vervoerders informeren over de kansen die het rijden voor derden kan opleveren. Tijdens de workshop leert de deelnemer aan welke eisen voldaan moet worden, wat de gevolgen voor het personeel kunnen zijn en hoe hij tot de juiste tariefstelling kan komen.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder