De eeuw van de heftruck: steeds hoger en veiliger

Digitale publicatie over de ontwikkeling van de heftruck in de afgelopen 100 jaar

15-04-2022  De vorkheftruck bestaat een eeuw. Wist je dat de basis voor de huidige ‘heftruck’ al in 1919 werd gebouwd door Yale & Town? Na eeuwen sjouwen en takelen maken industriëlen in de jaren twintig van de vorige eeuw werktuigen met een hefmast. Nog niet direct met een vork, want de vorkheftruck krijgt de wind mee door standaardisatie van pallets. (foto: Linde)

Nederland telt ruim 100.000 bedrijven met een magazijn. Hier werken zo’n 600.000 mensen – van de heftruckchauffeur die met volle pallets door het magazijn rijdt tot de orderpicker die online bestellingen klaarmaakt voor verzending. Een goed geoliede goederenstroom begint en eindigt daar. In deze magazijnen rijden duizenden interntransportmiddelen rond.

Interntransportmiddelen worden cynisch genoeg ook wel eens ‘moordmachines’ genoemd. Niet zo gek, een ongeluk zit in een klein hoekje en kan ernstige gevolgen hebben. Om ongelukken met deze voertuigen te voorkomen zijn opgeleide heftruckchauffeurs van essentieel belang. Wist je bijvoorbeeld dat de basis voor het heftruckcertificaat in Hamburg ligt, waar lokale havenbedrijven met elkaar afspreken dat heftruckchauffeurs een certificaat moeten hebben? En dat evofenedex (destijds EVO) de eerste officiële heftruckopleider in Nederland is?

Maar ook de techniek heeft niet stil gelegen. In de afgelopen eeuw heeft de heftruck de nodige technische ontwikkelingen doorgemaakt. In deze digitale publicatie nemen we je mee in deze ontwikkelingen in 'De eeuw van de heftruck'