02-11-2015  De afgelopen maand stelden leden van EVO weer veel uiteenlopende vragen aan de medewerkers van EVO-Ledenservice. Omdat u wellicht met soortgelijke vragen zit, zet EVO de top-3 hete hangijzers van oktober voor u op een rij:

  • Code 95: geldt de nascholingswetgeving ook voor mij?

'Als u een C-, C1- en/of D-, D1-rijbewijs (eventueel aangevuld met rijbewijs E) heeft en dit beroepsmatig gebruikt, geldt Code 95 ook voor u', stelt EVO-ledenadviseur Marjolein Maas. 'Er is geen uitzondering voor eigen vervoer of incidenteel vervoer, maar wel een aantal andere. Wij hebben ze voor leden in een uitgebreide informatiebrochure over Code 95 uiteengezet.'

'Code 95 was vorige week hét gespreksonderwerp in het EVO-theater op de BedrijfsautoRAI, vervolgt Maas. 'De deadline voor de rijbewijscode van 10 september 2016 komt nu wel erg dichtbij en de opleidingsplicht is onverbiddelijk. We hebben daarom eerder al nog meer veelgestelde vragen over Code 95 online gezet voor leden.'

  • Kantoorpersoneel in het magazijn: moeten zij veiligheidsschoenen aan als zij op een afgebakend pad lopen?

'Dit is wettelijk verplicht als er heftrucks rijden. Op een afgebakend voetgangerspad is dit niet wettelijk verplicht', zegt Daniëlle Gevers Deynoot. 

EVO adviseert om sowieso geen personen in het magazijn toe te laten die er niet hoeven te zijn, zoals kantoorpersoneel. 'Maar als dit toch een keer gebeurt, adviseren wij om altijd veiligheidsschoenen te dragen', zegt Gevers Deynoot. 'Zelfs al lopen zij op de gemarkeerde paden van het verkeersplan. Een lijn houdt immers geen heftruck tegen en de meeste ongelukken gebeuren doordat voetgangers buiten de gemarkeerde paden lopen.' Meer tips zijn te vinden op de pagina Bewust Veilig.

  • Tol in België: per rit betalen of is een OBU verplicht?

'Op alle wegen in België, ook waar de tol niet geldt, is het vanaf 1 april 2016 verplicht om een zogeheten On Board Unit (OBU) te hebben', stelt EVO-beleidsadviseurt Rink Jan Slotema. 'Wie dit niet heeft, riskeert een boete van 5000 euro.'

Weggebruikers kunnen de OBU vast inbouwen of net vóór de grensoversteek op heel veel plaatsen uit een soort frisdrankautomaat halen en met zuignappen op uw voorruit plakken. 'Als u het terugstuurt, krijgt u de borg weer retour. In beide gevallen is de borg 135 euro', aldus Slotema.

EVO-leden kunnen gebruikmaken van de samenwerking van EVO met dienstverlener DKV op dit gebied. DKV kan voor de EVO-leden de administratie vereenvoudigen en de OBU-levering vóór 1 april garanderen tegen scherpe tarieven. Lees hier meer over de mogelijkheden.

Contact

Heeft u toch nog vragen? Neem dan contact op met EVO-Ledenservice, telefoon 079 3467 346, e-mail ledenservice@evo.nl of via de blauwe 'chat met mij'-button rechts onderaan deze pagina.