De klant wil niet altijd een snelle levering

Beter Benutten programma helpt auto’s uit de spits te halen

11-10-2017 Tyrenet Nooteboom is een specialist in de aftersales van autobanden, velgen en automotive accessoires. De snelle levering aan klanten is één van de eigenschappen van het bedrijf. Tijdens een zakelijk contact komt het programma Beter Benutten ter sprake. De interesse van Maurice Nooteboom, directeur van Tyrenet Nooteboom is gewekt.

De core-business van Tyrenet Nooteboom is het leveren van banden en velgen aan garagebedrijven. Het verzorgingsgebied loopt van Hoofddorp via Amersfoort en Gorinchem naar Oostvoorne. De klanten binnen dit verzorgingsgebied worden allemaal vanuit het magazijn van Tyrenet Nooteboom in Gouda bevoorraad.

Gebrek aan efficiëntie

De distributie naar deze bedrijven vindt in eerste instantie in het algemeen “just-in-time” plaats. “Eén van de oorzaken is onze snelle groei van de afgelopen 7 jaar. De logistiek is al die tijd wel meegegroeid met een wagenpark van meer dan 25 bestelauto’s. Maar daarbij is wel de efficiëntie langzaam uit het oog verloren.” vertelt Nooteboom.

Na een kritische blik besluit Tyrenet Nooteboom haar transport efficiënter in te richten, met als doel om de logistieke kosten te verlagen en toch hoge service te verlenen aan de klanten. Nooteboom komt uiteindelijk in contact met Michel Oldenburg van het programma Beter Benutten om de mogelijkheden te bespreken.

Spoedorders

De oplossing blijkt simpel: het bedrijf rijdt minder vaak per dag naar de klant. In plaats van vier keer per dag, nog drie keer per dag. Deze stap is niet zo maar gezet. Door met haar afnemers te praten, komt Nooteboom tot de conclusie dat lang niet alle bestellingen per se met spoed geleverd moesten worden.

Door onderscheid te maken tussen spoedorders en niet-spoedorders kan er ook efficiënter gepland worden, waardoor er uiteindelijk ook minder vaak in de spits gereden wordt. Al snel zijn de klanten bekend met de nieuw routine. Het bestelgedrag verandert daardoor ook. Nooteboom: “Echte spoed wordt nog steeds als spoed behandeld. De praktijk wijst al snel uit dat veel orders waarvan eerder werd gedacht  dat de klant daar om zat te springen, uiteindelijk  helemaal geen spoedorders waren”.

Het prijskaartje

Voor de aanpassing in de werkwijze wordt er uiteindelijk geen extra investeringen gedaan. Het enige dat nodig is: het informeren van de klanten over het hoe waarom van de veranderingen. De aanpassing in de rijroutine leidt niet alleen tot een forse besparing op de personeelskosten, maar ook de brandstofkosten en de CO2-uitstoot dalen flink. Omdat er aangetoond kan worden dat er beduidend minder in de spits gereden wordt ontvangt het bedrijf € 9.000,- subsidie vanuit het Programma Beter Benutten.

Betere samenwerking

“Ik kan iedereen aanbevelen om mee te doen met het programma. Als je de mensen erbij betrekt, komen ze vaak met ideeën en/of suggesties waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Door de verandering is er ook een betere samenwerking ontstaan tussen verkoop en logistiek. Vroeger maakte verkoop de afspraken met de klant en moest logistiek het maar oplossen. Nu is er veel meer overleg over en weer over wat wel en niet kan. Door met de leverfrequentie aan de slag te gaan, is men ook naar andere aspecten op logistiek gebied gaan kijken, zoals de grootte van de bussen, de indeling van de routes en de flexibelere inzet van de medewerkers.“ besluit Nooteboom.

Beter benutten en evofenedex

evofenedex werkt nauw samen met een aantal partijen in den lande om het Beter Benutten programma uit te rollen. In de regio Haaglanden fungeert Bereikbaar Haaglanden als belangrijke aanjager voor het Beter Benutten programma. Bijgaand project is mede dankzij hun inzet en kennisdeling tot stand gekomen. Leden die willen weten of het Beter Benutten-project ook voor hen interessant kan zijn, kunnen hier meer lezen.

Dan doen we namelijk iets meer recht aan de inspanningen die Bereikbaar Haaglanden heeft gedaan om deze bedrijven gebruik te laten maken van het Beter Benutten programma.

Lotte
Contact

Vragen over Supply Chain Management?

Lotte en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder