Alternatieven voor bedrijven

12-11-2021  Sommige bedrijven komen knel te zitten tussen de aangescherpte regelgeving voor milieuzones en de regeling voor toekomstige zero-emissiezones. Dat blijkt uit signalen die evofenedex van leden krijgt.

Voor dieselvrachtauto’s gelden per 1 januari 2022 strengere eisen in de milieuzones in Nederland. Dan mogen alleen nog vrachtauto’s met emissieklasse 6 deze zones in rijden. Maar voor sommige bedrijven is de afschrijvingstermijn van 8 jaar, dus 2022 tot 2030, voor een dieselvrachtauto te kort. Per 2030 zijn dieselvrachtauto’s immers niet meer welkom in zero-emissiezones. Daarom zetten wij een aantal alternatieven op een rij.

1. Hardheidsclausule

Voor sommige bedrijven is het niet mogelijk een nieuwe of tweedehandsvrachtauto aan te schaffen met emissieklasse 6 door bijvoorbeeld de financiële situatie, door een bijzondere opbouw op de voertuigen of doordat de voertuigen weinig kilometers maken. In het laatste geval is het voertuig nog niet afgeschreven. Wij adviseren in al deze gevallen contact te zoeken met de gemeenten waarin ze actief zijn. Zij kunnen dan een beroep doen op de hardheidsclausule. Je legt de gemeente dan je situatie voor en onderbouwt waarom je op dit moment geen nieuwe vrachtauto kunt aanschaffen.

Over het algemeen moet je situatie wel bijzonder zijn om in aanmerking te komen voor de hardheidsclausule. Hoe gemeenten omgaan met de hardheidsclausule is helaas nauwelijks bekend. Houd er rekening mee dat gemeenten verschillend kunnen oordelen over een situatie. Er ontbreekt namelijk een landelijk beoordelingskader.

2. Leasen 

Aan het leasen van een vrachtauto wordt vaak niet gedacht, terwijl het een interessante optie is voor bedrijven die een langere afschrijvingstermijn dan 8 jaar hebben. Uit het zero-emissieonderzoek van evofenedex en Techniek Nederland blijkt dat 25% van alle ondernemers in de toekomst kiest voor het leasen van voertuigen. Ongeveer een derde weet het nog niet. Dat laat zien dat het leasen van voertuigen zeker als optie worden gezien. Voor bedrijven die een bijzondere opbouw hebben op een vrachtauto, is leasen minder geschikt.

3. Gebruik stadshubs

Als je een dienstverlener inschakelt voor het vervoeren van goederen op de last mile, krijg je minder te maken met de regels van milieuzones. Er zijn inmiddels diverse stad- en regiohubs in Nederland te vinden. Goederen kun je daar laten afleveren. Via de dienstverlener laat je die dan zonder uitstoot naar de klant in de milieuzone vervoeren.

4. Dagontheffing

Kom je maar sporadisch in milieuzones, dan kan het aanvragen van een dagontheffing een oplossing zijn. Voor iedere milieuzone kun je 12 keer per jaar per kenteken een dagontheffing aanvragen.

Mark van Geest evofenedex
Contact

Vragen over milieuzones?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder