Het familiebedrijf wil alles in de eigen hand houden

Leestijd 10 minuten

Of het nu gaat om een volledige keuken, een badkamer of een bankstel: De Mandemakers Groep vervoert al zijn artikelen zelf naar zijn klanten. Dat is een bewuste keuze; het familiebedrijf wil alles graag in eigen hand houden. Dat brengt ook uitdagingen met zich mee.

Als je het terrein van De Mandemakers Groep (DMG) in Waalwijk oprijdt, valt al meteen op hoeveel verschillende merken er op de vrachtauto’s afgebeeld staan. “Er vallen zo’n twintig commerciële concepten onder De Mandemakers Groep, zoals Brugman, Keuken Kampioen, Wooning en Montèl. Die concepten worden gepresenteerd in de ongeveer driehonderd woonwinkels in Nederland en België”, vertelt Marcel van Veldhoven, hoofd Transport van de Badenman en de Keukenman. Dit zijn twee van de drie logistieke dienstverleners van DMG; de derde is de Meubelman. “En alle drie maken ze deel uit van DMG”, vult algemeen directeur Mark Strijbos aan.

Kennis van zaken

Familiebedrijf De Mandemakers Groep is zoals dat heet een eigen vervoerder. Alle voertuigen, 90 vrachtauto’s en 45 bestelauto’s, zijn eigendom van de onderneming. Vanuit Waalwijk worden dagelijks honderden klanten in de Benelux voorzien van een Tulp-keuken, een badkamer van Sanidirect of een zitmeubel van Piet Klerkx. De chauffeurs zijn ook in dienst van DMG, aldus Van Veldhoven. “Onze filosofie is: zo min mogelijk uitbesteden. Wij willen zoveel mogelijk in contact staan met onze klant; dan kunnen wij deze veel beter bedienen. Want die klant vindt het soms best spannend als er een nieuwe keuken of badkamer geleverd wordt; het moet wel allemaal goed gaan en in orde zijn. Dan is het fijn als er een chauffeur voor de deur staat met kennis van zaken.” De chauffeurs worden gedegen opgeleid. Ze hoeven niet uit de transportwereld te komen, als ze maar willen leren, klantgericht zijn en hard willen werken, zo is de gedachte. Zo kunnen ze op kosten van DMG hun rijbewijs en code 95-papieren halen.

Daarnaast krijgen ze een inwerktraject van vier tot zeven maanden, waarbij iedere nieuwe medewerker een eigen ambassadeur krijgt toegewezen, die hem of haar inwerkt. Het gaat dan om een vakinhoudelijke en een communicatietraining. Als de nieuwe collega hiervoor slaagt, krijgt hij een certificaat en gaat hij eerst met een collega mee op de truck. Daarna mag hij zelfstandig de weg op.

Mandemakers
Marcel van Veldhoven (links) en Mark Strijbos: 
“Met eigen vervoer hebben we de volledige regie.”


Bezorgers

DMG probeert zijn medewerkers zo lang mogelijk te behouden, vervolgt Van Veldhoven. “Maar het komt natuurlijk voor dat chauffeurs vertrekken, bijvoorbeeld naar een vervoersbedrijf. Geregeld komen ze dan na verloop van tijd weer terug. Het is heel anders werken daar: er moeten zo veel mogelijk artikelen in zo kort mogelijke tijd worden vervoerd. Onze chauffeurs hebben ruim tijd om hun werk goed te doen, ze zitten bovendien met z’n tweeën op de vrachtauto. Ze leveren zo’n  zeven bestellingen op een dag af, zodat ze tijd kunnen nemen voor iedere klant om alles in één keer goed te doen.”

“Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar van A naar B rijden.” 

DMG noemt zijn chauffeurs dan ook geen chauffeurs, maar bezorgers, legt Strijbos uit. “Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar van A naar B rijden. Onze klant zit op een roze wolk als zijn keuken, badkamer of meubel komt, en de bezorger moet zorgen dat die klant er niet vanaf valt. Dus de klant adequaat informeren, zorgen dat alles netjes wordt klaargezet voor de monteur, zodat de klant zich nergens zorgen over hoeft te maken. De bezorger belt ook van tevoren op om door te geven hoe laat hij zal arriveren. Dat is dan al het eerste persoonlijke contactmoment tussen de bezorger en de klant.” Daardoor is de prijs per rit misschien wel iets hoger, maar integraal is deze aanpak beter, vervolgt Strijbos. 

“Met eigen vervoer hebben we de volledige regie over de klantreis. We bereiken een hoge klanttevredenheid, en kunnen bovendien de faalkosten laag houden. Want als er iets kapot is, is het natuurlijk makkelijker te repareren dan wanneer we met een externe vervoerder zouden werken. We kijken verder dan alleen naar de euro’s.”

trailers mandemakers
Enkele van de vele trailers van De Mandemakers Groep.


Voldoende personeel

Daar staat tegenover dat iedereen die in (vaste) dienst is wel aan het werk moet worden  gehouden. “Dat is gelukkig bij ons nog nooit een probleem geweest. Het tegenovergestelde is wel een uitdaging: het is best lastig om mensen te vinden. We zitten hier in de logistieke hotspot van Nederland - Tilburg en Waalwijk - dus zitten we in dezelfde vijver te vissen als onze concullega’s. Gelukkig lukt het tot nu toe goed om voldoende personeel te vinden, maar we hebben ook groeiambities, dus het blijft een aandachtspunt”, aldus Strijbos. 

Verduurzamen

Als eigen vervoerder krijgt DMG ook te maken met de verplichtingen die de overheid oplegt voor verduurzamingen van voertuigen. Zo komen er in de steden zero-emissiezones, waar in principe geen voertuigen met CO2-uitstoot welkom zijn. Dit geldt voor zowel bestel- als vrachtauto’s. Deze zones worden vanaf 2025 in zo’n dertig tot veertig Nederlandse gemeenten ingevoerd. Dus alleen voertuigen die rijden op elektriciteit of waterstof of hybride vormen zijn dan nog toegestaan. Van Veldhoven: “Met een compleet eigen wagenpark moeten we natuurlijk wel op tijd starten met het verduurzamen hiervan. Al onze vrachtauto’s rijden nu nog op diesel. Sinds 2019 schaffen we steeds de nieuwste spiegelloze vrachtauto’s van Mercedes aan. Deze kennen minder uitstoot en zijn zuiniger. Daarmee kunnen wij tot 2030 de binnensteden in.”

“Tegelijkertijd denken wij natuurlijk al wel na over elektrificering van onze voertuigen en de inzet van waterstof”, vult Strijbos aan. “Vroeg of laat moeten we er toch iets mee, maar de markt moet er wel klaar voor zijn. De actie-radius van elektrische vrachtauto’s is nog niet voldoende en ze zijn nog niet te betalen. Het is een beetje het kip-eiverhaal: iemand moet die impasse doorbreken. Ik denk dan in de eerste plaats aan de Nederlandse overheid, en dan zullen wij daar als bedrijfsleven natuurlijk bij aanhaken.”

Kopen

In het verleden heeft DMG ook vrachtauto’s geleaset, maar op dit moment gebeurt dat niet, zegt Strijbos. “We bekijken iedere deal met onze vrachtautoleveranciers van geval tot geval. Ons uitgangspunt is altijd: als we in de positie zijn om te kopen, doen we dat. Jaren geleden was leasen interessant voor ons, maar de total cost of ownership is nu voordeliger bij aankoop.” Ook die beslissing houdt DMG graag zelf in de hand.
 

Zero-emissiescan wagenpark

Neem jij al stappen om je voor te bereiden op een emissieloze transporttoekomst? Hoe verwacht je om te gaan met emissieloze stadslogistiek? En wat zijn hiervan de gevolgen voor jouw wagenpark? Van welke voertuigen moet je op korte termijn afscheid nemen en met welke kun je nog tot 2030 doorrijden? 

Wij helpen je verder met onze uitgebreide adviesdienst om de juiste stappen te zetten in de transitie naar een emissieloos wagenpark. Zodat je geen onnodige investeringen hoeft te doen of voertuigen sneller hoeft af te schrijven.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder