24-08-2016  Het werk van een transportplanner brengt de nodige hectiek met zich mee. Transportplanners moeten inzicht hebben in routes, ladingen en administratie, maar daarnaast ook nog klantgericht en sociaal vaardig zijn. Als spin in het logistieke web laat iedereen wel eens een steekje vallen. In zijn verleden als transportplanner is dat Sven Arnoldus ook heus weleens overkomen. Hij maakte een bloemlezing van een aantal voorvallen die hij in zijn carrière zelf meemaakte of hoorde vertellen. Zelf ook iets geks – een fout, misverstand of incident - meegemaakt? Mail het naar Sven. Zo kan de onderstaande lijst verder worden uitgebreid, ter inspiratie en vermaak voor de vakgenoten in de transportplanning.

Temperatuurverschil

Een fout maken met geconditioneerd transport is funest voor een lading. Een planner noteert op de vrachtbrief dat de temperatuur van de koeltrailer 18 graden moet zijn. Een leesfout, het blijkt 8 graden te moeten zijn. De gevolgen zijn meteen fors: een volle vracht bloemen arriveert volledig verlept bij de afnemer. Een forse financiële claim is meteen het gevolg.

Verkeerde ritmap

De chauffeur krijgt de verkeerde ritmap van de planner, waardoor hij een trailer aanhaakt die bestemd is voor een adres in Amsterdam. Twee dagen blijkt de aanhanger in Berlijn terecht te zijn gekomen. De fout komt pas aan het licht als de afnemer constateert dat dit niet zijn vracht blijkt te zijn.

Lucht vervoeren

De hectiek van het werk vereist scherpte van de planner. Zo gebeurde het dat een planner twee halfvolle trailers verzendt naar locaties die twintig autominuten van elkaar vandaan liggen. Het gevolg is dat twee trailers deels lucht op de heenweg vervoeren en allebei leeg moeten terugkomen. Een eenvoudig te voorkomen verspilling van mankracht, energie en geld.

Klant nee verkopen

Planmatig inzicht is een must voor elke planner. Deze planner meldt vooraf al aan de klant dat er echt geen ruimte meer beschikbaar is om een bepaalde vracht mee te nemen. Alle vrachten zitten al vol voor de dag, waardoor de klant naar een andere vervoerder overstapt. Maar later op de dag blijkt dat er twee chauffeurs al rond de middag klaar zijn. De planner moet noodgedwongen deze chauffeurs naar huis sturen. Gevolg: extra kosten en, nog vervelender, een ontevreden klant.

Rust vergeten

Lange ritten vergen de nodige extra aandacht. Zo had een planner zich verkeken op de rij- en rusttijden van de chauffeur. Hij besloot aan de klant te melden dat de chauffeur vandaag nog gaat lossen. Achteraf blijkt dat de chauffeur al door zijn dagelijkse rij-uren heen is en zijn verplichte rust moet nemen. Aankomst op het losadres gaat de chauffeur dus niet redden op die dag. Tot overmaat van ramp komt de planner hierdoor ook nog in de knoei met zijn lopende planningen.

Trailer verliezen

Zicht houden op alle afgekoppelde trailers blijkt ook een uitdaging te zijn. Deze planner stuurt een chauffeur om een trailer op te pikken. Maar op de locatie zelf blijkt de trailer niet te vinden. Direct slaat de paniek toe op kantoor, omdat men aanneemt dat de trailer is gestolen. Maar het blijkt het slechts een overzichtsprobleem te zijn. De trailer komt al vrij snel boven water, hij staat op een andere locatie rustig te wachten.

Opleiding transportplanning

Een goede transportplanning is de basis voor een soepele distributie van elk bedrijf. Maar hoe kan transport het beste worden gepland, rekening houden met bijvoorbeeld milieueisen en wetgeving? Op welke manier vult een transportplanner zijn rol in als aanspreekpunt voor klanten, chauffeurs en management? Welke mogelijkheden tot verbetering zijn er überhaupt in transportplanning? De hernieuwde opleiding Transportplanning geeft op deze en vele andere vragen een antwoord. De nieuwe opleiding gaat vrijdag 30 september van start.