De Professional | Antoine Doppenberg ziet duurzaamheid als meer dan een programma

“Als bedrijf, land en overheid moet je duurzame stappen willen zetten”

14-06-2019  In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?

Al heel jong wist Antoine Doppenberg dat hij de logistiek in wilde. Hij werkte als orderverzamelaar, volgde een studie logistiek en vervolgde zijn carrière in zijn diensttijd, waar hij leiding gaf aan collega’s met wie hij ook samenwerkte. Momenteel werkt hij bij Aldi als logistiek directeur.

U heeft tijdens uw militaire dienst als pelotonscommandant en vrachtautochauffeur gewerkt. Heeft u iets aan deze ervaring gehad in uw verdere carrière?

Nog voordat ik bij de marechaussee ging, wist ik al dat ik de logistiek in wilde. Vanaf mijn vijftiende jaar heb ik als orderverzamelaar gewerkt en daarna volgde ik een logistieke studie. Tijdens mijn militaire dienst leerde ik als pelotonscommandant om samen te werken met collega’s waar ik tegelijkertijd ook aan moest leidinggeven. Ik ben van mening dat je de drempel tussen leiding en medewerkers zo laag mogelijk moet houden. Daarom draai ik rond de feestdagen mee in de operatie en ga ik geregeld met een chauffeur van Aldi op pad.

U heeft veel ervaring in de retail. Wat hebben de verschillende bedrijven u geleerd?

Bij de verschillende retailers waar ik heb gewerkt, leerde ik elke keer nieuwe dingen die ik weer meenam bij een volgende carrièrestap. Ik vind persoonlijke ontwikkeling, maar ook professionele ontwikkeling ontzettend belangrijk. De logistiek en retail ontwikkelen zich razendsnel en als bedrijf én mens moet je hierin meegaan. De wens van de klant verandert continu. Ik denk dat bedrijven die niet mee veranderen, ten onder gaan.

Bij Kruidvat en C1000 bent u betrokken geweest bij thema’s rondom duurzaamheid. Welke kansen ziet u nog op dit gebied?

Bij duurzaamheid is de juiste mindset erg belangrijk. Het is meer dan een programma uitrollen. Als bedrijf, land en overheid moet je duurzame stappen willen zetten. Een centraal beleid helpt hierbij. De overheid moet een betrouwbare partner zijn als het gaat om uniform beleid en subsidies, denk aan lng, om zo innovatie te stimuleren. Betrouwbare en uniforme stappen zijn hierbij nodig om zo bijvoorbeeld de wildgroei aan milieuzones te voorkomen.

Ik denk verder dat niet alleen bedrijven, maar ook consumenten zich ervan bewust moeten zijn dat er een milieuprobleem is. Kinderen zijn de toekomst, en daarom werkt Aldi samen met Missing Chapter Foundation, onder meer op het gebied van energiebesparing. Het door Missing Chapter Foundation ontwikkelde educatieprogramma Evonturiers, dat kinderen en ouders helpt om aan de slag te gaan met duurzame energie, werd in samenwerking met Aldi aangevuld met een spellenpakket. Zo worden gezinnen op een laagdrempelige, interactieve en speelse manier gestimuleerd om verantwoord met energie om te gaan.

Hoe gaat Aldi om met duurzaamheid?

Bij Aldi speelt duurzaamheid een belangrijke rol wat betreft assortiment en processen. In juli 2018 publiceerden we ons eerste klimaatbeleid met de ambitieuze doelstelling van veertig procent minder uitstoot van broeikasgasemissies in 2021 ten opzichte van 2015. Dit beogen we te bereiken door de inzet van energie-efficiënte maatregelen en door meer gebruik te maken van hernieuwbare energie. Aldi investeert onder meer in duurzaam transport en duurzame distributiecentra en winkels. Zo hebben wij onlangs een nieuw distributiecentrum gebouwd in België dat Breeam Excellent gecertificeerd is. Het is het duurzaamste gebouw in België. Ook hebben we vervoersmaatregelen genomen waardoor we veel minder CO2 uitstoten en gaan we op korte termijn het wagenpark vervangen door zuinige, stille en veilige voertuigen. Ik ben er trots op om hier aan mee te mogen werken. In februari heeft de overheid samen met 64 andere partijen het Plastic Pact gesloten.

Wat heeft dit voor invloed op Aldi?

Met het Plastic Pact committeren we ons allemaal, en dus ook Aldi, aan een vermindering van plasticgebruik en een beter recyclingsproces. Zo zoeken we naar mogelijkheden voor minder verpakkingsmateriaal en proberen we dit zoveel mogelijk te hergebruiken. We waren de eerste supermarkt die stopte met de verkoop van eenmalige boodschappentassen. Dit levert een besparing op van 200.000 kilogram plastic per jaar.

professional el - aldi

Naam Antoine Doppenberg
Leeftijd 45 jaar
Burgerlijke staat getrouwd
Carrière

Studeerde Logistiek Management aan de heao in Utrecht. Werkte onder meer bij Albert Heijn, C1000, Jumbo en Kruidvat/A.S. Watson. Is nu director logistics bij Aldi Nederland.

Levensmotto “Stilstand is achteruitgang”

Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex logistixc. Dit is het enige vakblad voor de logistieke professional dat economische en maatschappelijke ontwikkelingen vertaalt naar de wereld van logistiek en supply chain. internationaal goederenvervoer, personeel & arbeidsmarkt, warehousing, regelgeving, supply chain management en gevaarlijke stoffen zijn thema’s die vaak terugkomen. Neem nu kosteloos een proefabonnement.

Onze opleidingsadviseur Justin
Contact

Hulp nodig bij het kiezen van een opleiding?

Justin en de andere opleidingsadviseurs helpen je graag verder