Diana Vink moet altijd snel schakelen

“Na zestien jaar loondienst was ik toe aan iets anders”

In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?

Diana Vink verhuurt zichzelf als interim-manager in de logistiek. Momenteel helpt ze onder meer bij het distributiecentrum van retailketen Blokker om leiderschapsvaardigheden van medewerkers te verbeteren. En dat allemaal dankzij haar eigen volhardendheid bij het zoeken naar een zomerbaantje.

Hoe ben je in de logistiek gerold?

Nou, ik ben er inderdaad bijna letterlijk ingerold. Toen ik nog studeerde, zocht ik naar een bijbaan voor onze dertien weken durende vakantie. De baantjes lagen niet voor het oprapen en ik meldde me dan ook regelmatig bij het uitzendbureau, maar ze hadden niets. Tot ik daar op een dag zat en een intercedent zei dat ze zeven man zocht voor een klus bij een logistiek ondernemer. Ik riep meteen ‘dat wil ik doen’, maar het bleek dat ze mannen zochten. Mij maakte dat niks uit, want ik wilde gewoon werken. Uiteindelijk ging ik bij het bedrijf aan de slag als een soort bode. Het was zo leuk daar dat ik blij was dat de baas vroeg of ik er wilde komen stagelopen en werken. Dat was wel wat, want ik was een van de eerste met een hbo-diploma in dat bedrijf. Dat is nu wel anders, want er zijn talloze logistieke opleidingen op dat niveau.

Een rode draad in je cv is interim- en coachingswerk de afgelopen jaren. Is dat een bewuste keus geweest?

Zeker weten. Na zestien jaar in loondienst verschillende rollen te hebben gehad, was ik toe aan iets anders. In loondienst deed ik al veel project- en vervangingswerk en ik dacht, dat kan ik ook als ik voor mezelf begin. In het begin was het eng, maar ik heb er nul seconde spijt van. Het leuke van interim is dat je snel moet kunnen schakelen en dat je je alles in het bedrijf snel eigen moet maken. Politiek bedrijven hoeft niet en daardoor kun je sneller dingen bereiken, zoals het met het team de kosten verminderen, de service aan de klanten verbeteren en de mensen die er werken blijer maken. Want medewerkers die blij zijn, werken beter. Het is leuk als aan het eind van het traject wordt gezegd dat ze heel veel geleerd hebben. Momenteel werk ik als persoonlijk coach en teamcoach voor leidinggevenden in het distributiecentrum van Blokker.

Je hebt op veel plekken gewerkt. Welke logistieke tekortkoming duikt regelmatig op?

Iets wat vaak misgaat, is de voorbereiding op een verandering in het proces. Daar wordt ontzettend op bezuinigd, er is geen ruimte voor faalkosten en medewerkers worden niet goed meegenomen in het proces. Als het dan misgaat, beginnen klanten te mopperen en wordt er een batterij interimmers ingevlogen om alles weer op de rit te krijgen. En dat kost pas echt veel geld. Geld dat beter in een goede voorbereiding gestoken had kunnen worden. Daarnaast zie je toch nog wel bij veel bedrijven haantjesgedrag, politieke spelletjes of een machtsstrijd. Dat remt een bedrijf behoorlijk af en zorgt voor een slechte samenwerking.

Hoe ziet volgens jou de logistiek er over tien jaar uit?

Er zal veel gerobotiseerd zijn, maar mensen blijven nodig. Ik denk dat er een mooi samenspel kan ontstaan tussen mens en machine, maar hoe dat er precies uitziet, daar heb ik ook nog geen idee van. Hoe ver de logistiek nu is, had ik tien jaar geleden ook niet kunnen voorspellen.

professional_dianavink_evofenedex

Paspoort
Naam Diana Vink
Leeftijd 46 jaar
Burgerlijke staat samenwonend
Carrière na studie Economie carrière gemaakt bij Van Mierlo (nu XPO), daarna bij Palletways en K+N als site manager. Nu met haar eigen bedrijf Logimpro als site of projectmanager bij DHL, Mars, Arvato, Action, ASML, NHTV, CEVA en als coach bij Blokker.
Levensmotto

“Het gaat er niet om wat je niet kunt, maar wat je wel kunt.”

Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex logistixc. Dit is het enige vakblad voor de logistieke professional dat economische en maatschappelijke ontwikkelingen vertaalt naar de wereld van logistiek en supply chain. internationaal goederenvervoer, personeel & arbeidsmarkt, warehousing, regelgeving, supply chain management en gevaarlijke stoffen zijn thema’s die vaak terugkomen. Neem nu kosteloos een proefabonnement.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder