Raoul Hildebrand verwacht dat consument veeleisender wordt

"Grenzen worden steeds verlegd"

9-12-2019  In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?

Raoul Hildebrand is supply chain manager bij de FNG Group. Hij is verantwoordelijk voor de retail en e-commerce supply chain van Miss Etam, Steps, Promiss, Claudia Sträter, Expresso, CKS en Fred & Ginger. De retail supply chain bestaat uit inkomende goederen uit Europa en het Verre Oosten die via het distributiecentrum bij winkels, wholesale, platformen en e-commerceklanten terechtkomen.

Wat doet u als supply chain manager bij FNG Group?

FNG Group is een fashion retail groep die bestaat uit verschillende merken. Het is de strategie van FNG om synergie te bewerkstelligen tussen de merken, zodat onder andere alle productie en distributie op dezelfde manier verlopen, maar elk merk moet aan de voorkant zijn eigen identiteit behouden. Claudia Sträter bijvoorbeeld bevindt zich in een heel ander segment dan Miss Etam. Het distributiecentrum is het centrale punt in de supply chain. Als het daar niet goed loopt, werken de schakels, zoals de fysieke winkels en de webwinkels, ook niet goed. Deze winkels zijn afhankelijk van wat er in het dc binnenkomt en uitgaat. In het distributiecentrum staat het volgende doel centraal. Op een veilige manier de juiste goederen op het juiste moment voor de juiste prijs leveren. Dit doel begint met de belangrijkste stap: veilig werken. Natuurlijk willen we alle vier de doelen bereiken, maar dit is de volgorde van prioriteiten. Op basis hiervan neemt iedereen in het dc beslissingen. Om ervoor te zorgen dat het orderpicken soepel verloopt, werken wij met 5S. Dit draagt enorm bij aan het behalen van onze doelstellingen. 5S staat voor scheiden, schoonmaken, schikken, standaardiseren en standhouden. Het is de bedoeling dat 5S deel uitmaakt van de werkdagroutine van medewerkers.

In hoeverre is jullie supply chain verbonden met de e-commerce?

E-commerce heeft de hele fashion- en retailwereld op zijn kop gezet. Grofweg een derde van onze verkoop verloopt via e-commerce. Het pand waar wij nu gevestigd zijn, is echter niet gebouwd voor deze e-commerceontwikkelingen, simpelweg omdat het in 2000 is gebouwd en e-commerce toen nog niet bestond. De hele logistiek van dit pand is voornamelijk gericht op het beleveren van de winkels. In 2011 zijn we begonnen met e-commerce, toen is er een kleine afdeling opgezet. Die afdeling is nu de grootste. Zo snel is het gegaan. E-commerce is een van de vier afzetkanalen. De andere drie zijn winkels, B2B en platformen. In ons geval zijn er twee verschillende platformen: online en offline. De online platformen zijn onder meer Bol.com, Wehkamp en Zalando, de offline platformen, de shop-in-shops, zijn winkels zoals de Bijenkorf en het Franse Galerie La Fayette, dat bijvoorbeeld CKS verkoopt. In ons dc moeten we zorgen dat we alle stromen zodanig omvormen dat we ze naar alle afzetkanalen kunnen sturen. Wat betreft onze webwinkels doen we het goed. Miss Etam en Steps zijn geregeld gekozen als webwinkel van het jaar.

Welke invloed hebben de webwinkels op de fysieke winkels?

De fysieke winkels verdwijnen nooit helemaal. In de toekomst worden het meer belevingsplekken waar je als klant het merk kunt ervaren, is mijn persoonlijke mening. Bij FNG bieden wij onze klant de mogelijkheid om te shoppen wanneer, waar en op welke manier hij of zij wil, want mensen hebben tegenwoordig minder tijd; het leven gaat steeds sneller.

Hoe ziet u de logistieke toekomst?

Ik denk dat het personeelstekort blijft toenemen. De bevolkingsopbouw en de vraag naar logistiek personeel dat het dagelijkse werk uitvoert, matchen gewoon niet meer en dat gaat alleen maar erger worden. De mensen die laaggeschoold werk willen doen zijn moeilijk te vinden, terwijl de logistieke sector door blijft groeien. Automatisering is dan de oplossing. Als het sneller en goedkoper moet en we over minder mensen beschikken, moet je juist automatiseren. Wanneer we dan bijvoorbeeld met robots gaan werken, hebben we hoogopgeleid personeel nodig, dat wel beschikbaar is. Zij kunnen de robots besturen en repareren. Ten slotte wordt er gesproken over een teruggang van bijvoorbeeld logistieke cut offs, de uiterste tijd dat de klant kan bestellen om het artikel de volgende dag thuis te krijgen. In die teruggang geloof ik niet. Ik denk dat de grenzen steeds verder worden verlegd voor de logistiek. De consument is veeleisend en verwacht keuzes om pakketten snel, juist en flexibel te laten leveren, of bijvoorbeeld juist langzaam en klimaatneutraal. Deze eisen nemen niet af, maar eerder toe.

Raoul Hildebrand

Paspoort
Naam Raoul Hildebrand
Leeftijd 40 jaar
Burgerlijke staat Samenwonend, 2 kinderen
Carrière Studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. Startte na zijn studie als trainee bij PostNL, waar hij negen jaar zou blijven werken in diverse staf- en lijnrollen. Werkte vervolgens als logistiek eindverantwoordelijke voor CEVA Logistics en C&A Nederland voordat hij bij FNG terechtkwam. Is lid van Logistieke Tafel 010/070 en actief deelnemer aan bedrijfsbezoeken van vLm en evofenedex.
Levensmotto

“Stilstand is achteruitgang.”

Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in logisticx. Dit is het enige vakblad voor de logistieke professional dat economische en maatschappelijke ontwikkelingen vertaalt naar de wereld van logistiek en supply chain. Internationaal goederenvervoer, personeel & arbeidsmarkt, warehousing, regelgeving, supply chain management en gevaarlijke stoffen zijn thema’s die vaak terugkomen. Neem nu een kosteloos een proefabonnement.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder