Serge Claesen over krapte op de arbeidsmarkt

“Het is hollen of stilstaan wat innovaties betreft”

In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?

Serge Claesen is country manager Nederland bij Heiwegen Consulting. Hij houdt zich daar bezig met het werven van de juiste mensen voor management en directieposities voor bedrijven die werkzaam zijn in de logistiek. Met berichten over een tekort aan personeel en een florerende economie is dat nogal een uitdaging.

Wat zijn de grootste uitdagingen op personeelsgebied?

“Op dit moment ligt de uitdaging echt aan de uitvoerende kant. Het tekort aan personeel werkt groeivertragend voor bedrijven. Het is een molensteen om de nek van veel logistiek managers. De plannen die ze hebben, kunnen ze door personeelsgebrek niet altijd en volledig uitvoeren. Zelf richten wij ons op de werving van het middenkader en directeursfuncties in de logistiek. Daar merk je vooral in nichefuncties, zoals planners en engineers, dat er een personeelstekort is. Dat is niet op te lossen met een paar honderd euro salaris, we missen gewoon mensen met de juiste vaardigheden. Nieuwe aanwas is er nauwelijks, want tijd om mensen intern op te leiden is er niet door de hoge werkdruk. Als het gaat om leidinggevende functies, hebben de kandidaten het momenteel voor het zeggen. Heel veel mensen oriënteren zich momenteel op een andere baan, zelfs van boven de 50 jaar. Dat is normaliter een groep die wel blijft zitten. Deze carrousel verbaast me wel en doet me denken aan een zeepbel, want er is geen schaarste zoals bij specialisten. Het is meer de opportuniteit die nu in de markt heerst.”

Hebben we in Nederland nog wel voldoende aanwas?

“Dat is een van de redenen waarom ik me heb aangemeld als bestuurslid bij de vereniging Logistiek management (vLm). Ik merk dat heel veel managers meegroeien met het bedrijf, maar dat er weinig kennis van buiten wordt gehaald. En dat terwijl er veel veranderingen op ons afkomen. Iedereen is bezig met de waan van de dag, totdat je gedwongen wordt om bijvoorbeeld een nieuw warehouse in te richten en de vraag op tafel komt hoe je dat het slimst kunt doen. Daar is een warehousemanager de afgelopen jaren niet of nauwelijks mee bezig geweest door de dagelijkse beslommeringen. Het is hollen of stilstaan wat innovaties betreft. Het zou goed zijn als daar meer structuur in komt. We moeten mensen gericht gaan opleiden en kennis delen is nodig.”

Bij je zoektocht gebruik je social media. Wat is daar het voor- en nadeel van?

“Iedereen is benaderbaarder geworden. Met een abonnement heb je toegang tot LinkedIn. Bijna iedereen is te raadplegen. Het wordt makkelijker om mensen te vinden, maar het persoonlijke contact en de inhoud geven nog steeds de doorslag. Het is voor mij een kanaal, niet meer dan dat.”

Welke innovatie heeft de komende jaren invloed op het personeelsbestand?

“Ik vind het opvallend langzaam gaan. Iedereen is wel ergens mee bezig, maar nog niemand heeft het hele bedrijf omgegooid. Ik verwacht dat het makkelijke werk binnen nu en vijf jaar geautomatiseerd is. Wat niet verandert, is de menselijke beoordeling. Een planner zal altijd nodig blijven, want op basis van ervaring en klantwensen moet er toch worden ingegrepen. Al zijn er wel minder planners nodig. En wie gaat de robots in magazijnen onderhouden? Die mensen moeten we nu al omscholen voor de toekomst.”

Paspoort

sergeclaesen

Naam Serge Claesen
Leeftijd 44 jaar
Burgerlijke staat Gehuwd, twee kinderen
Carrière

Klantcontactmanager bij France Telecom, Vodafone, Philips, American Express en Tele2. Consultant bij General Electric. Directeur bij DHL. Directeur bij Raben.

Levensmotto “If you can’t tolerate critics don’t do anything new or interesting”

Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex logistixc. Dit is het enige vakblad voor de logistieke professional dat economische en maatschappelijke ontwikkelingen vertaalt naar de wereld van logistiek en supply chain. internationaal goederenvervoer, personeel & arbeidsmarkt, warehousing, regelgeving, supply chain management en gevaarlijke stoffen zijn thema’s die vaak terugkomen. Neem nu kosteloos een proefabonnement.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder