11-04-2013  Over het gebruik van de vrachtbrief krijgt Beurtvaartadres veel vragen. De Vrachtvraag van gisteren was weer een goed voorbeeld zo’n vraag.

De vervoerder krijgt een pakbon mee in plaats van een vrachtbrief. Welke risico’s lopen partijen hierdoor?

Deze vraag heeft 77 procent van de deelnemers correct beantwoord. Toch kan het niet anders of deze vraag heeft bij bedrijven voor de nodige discussie gezorgd. Een multiplechoicevraag laat over het algemeen immers weinig ruimte voor nuances en uitzonderingen.

Verplicht

Het uitgangspunt was echter helder: een vervoerder krijgt een pakbon mee. Er is dus een professionele vervoerder ingehuurd om goederen van A naar B te brengen. De Wet wegvervoer goederen stelt de vrachtbrief verplicht voor professionele vervoerders. Kan een chauffeur bij controle onderweg geen vrachtbrief overleggen? Dan ligt een boete voor de hand.

Toch krijgt Beurtvaartadres nog vaak de vraag of we niet van de vrachtbrief af kunnen. Tegelijkertijd zwelt de roep om digitalisering aan. Maar op papier of digitaal: de vrachtbrief is een wettelijk verplicht document.

Beurtvaartadres werkt wel met onder andere EVO aan de ontwikkeling van de digitale vrachtbrief. Een oplossing die verladers, vervoerders én geadresseerden zal aanspreken. Lees hier meer over op de site van Beurtvaartadres.

Op de banner hiernaast staat de volgende vraag klaar!