Demissionair minister Schulz: vrachttax #doehetniet
25-09-2017 In navolging op onze oproep aan de formerende partijen om de voorgenomen kilometerheffing voor het vrachtverkeer te heroverwegen, overgenomen door onder andere de NOS en Telegraaf, heeft evofenedex ook alle kamerleden en onderhandelaars individueel geïnformeerd over haar standpunt. De oproep werd vrijdag onderschreven door demissionair Minister Schulz.
De komende jaren loopt het vervoer over de weg en het spoor vast en is er onvoldoende budget gereserveerd om alle onderhoud en aanpassingen te kunnen realiseren, denk bijvoorbeeld aan het achterstallig onderhoud, zoals de Merwede-brug. Een extra heffing voor alleen het vrachtverkeer genereert extra inkomsten, maar leidt niet tot een betere bereikbaarheid en doorstroming.
Schrappen of onderzoeken
Daarom heeft evofenedex de regering verzocht deze maatregel uit het regeerakkoord te schrappen óf te onderzoeken voor alle weggebruikers. De zittende minister heeft de oproep van evofenedex in ieder geval ondersteund en reageerde met de boodschap: “Ik zal tot het laatst meegeven dat dit niet verstandig is.”
Niet wenselijk
Bovendien somde Schulz een lijst met argumenten op, waarom deze maatregel niet wenselijk is: de invoeringstermijn van een dergelijk nieuw systeem is lang, nieuwe technologieën hebben een groter effect, het is oneerlijk alleen het vrachtverkeer te laten betalen en het kan ongunstig zijn voor de economie.
Poll
Neem deel aam de poll onderaan deze pagina
Gerelateerde actualiteiten
-
Veel (land)bouwvoertuigen moeten nog worden geregistreerd
08 oktober 2021
Meer informatie -
Stijging tussen 3,5 en 5,7 procent verwacht in kosten in het wegvervoer
07 oktober 2021
Meer informatie -
Rapport kostenontwikkeling wegtransport: hoe hoog wordt de stijging in 2022 ?
17 september 2021
Meer informatie