09-02-2017  Paul Hogenes is docent transportplanning bij evofenedex.  Een docent die sterk geworteld is in de dagelijkse praktijk, zo blijkt uit zijn achtergrond: “Op mijn 18e had ik de HAVO afgerond en ben ik begonnen als vrachtwagenchauffeur. Ik kom dan ook uit een echte chauffeursfamilie, diesel stroomt als het ware door onze aderen. Dit was nog in een tijd dat er geen boordcomputer was, douanedocumenten nog noodzakelijk waren en een kachel als luxe werd gezien.”

Carriereswitch

Na acht jaar werd het tijd voor een carrièreswitch. Na een eerste opleiding bij evofenedex, voormalig EVO, ontwikkelt Paul zich verder tot assistent-warehousemanager. Hij werk zich op tot hoofd distributie en wordt uiteindelijk logistiek manager. In 1996 wordt de hang naar zijn roots hem echter te sterk en kiest hij weer voor een leven als internationaal vrachtwagenchauffeur: “Van de ene op de andere dag op de andere dag ruilde ik mijn aktentas voor mijn weekendtas in.”

Koers verleggen

Maar de privésituatie dwingt Paul na een aantal jaren weer een andere richting te kiezen. En zo komt hij op een dag weer bij evofenedex terecht voor een heftruckopleiding voor het team dat hij dan aanstuurt. “Daar raakte ik in gesprek met evofenedex, zij vonden vanwege mijn uitgebreide ervaring dat ik geknipt was om cursussen te geven. En zo ben ik in het vak gerold. Eerst naast mijn baan, inmiddels al jaren fulltime.”

Transportplanning

Een van de opleidingen die Paul doceert is transportplanning. In de afgelopen jaren is de rol van de transportplanner steeds meer veranderd. De transportplanner moet continu een spin in het web zijn, vaardig zijn met planningssoftware, overzicht houden en stressbestendig blijven. Daarom is de opleiding transportplanning vernieuwd. “Hier hebben wij een echte doe-cursus van gemaakt. De deelnemers leren zelf plannen, dat doe ik niet. Die vaardigheid zit er al voor een gedeelte in, ik haal alleen de rauwe randjes er vanaf. Daarbij serveer ik de theoretische achtergrond in hapklare brokken. Maar de cursisten leren ook veel van elkaar. evofenedex is hierin de verbindende factor. Want allemaal zitten ze met dezelfde vraagstukken. Hoe ga je om met ziekmeldingen, vertragingen, brandstofverbruik… noem maar op. Wat de opleiding veelzijdig maakt is het bonte gezelschap waaruit een klas bestaat. Zo hebben we soms groepen waarin een transportplanner, drie chauffeurs , een magazijnmedewerker en iemand vanuit het UWV bij elkaar zitten", vertelt Paul.

Op pad

"Door mijn praktijkervaring ben ik gevraagd mee te denken bij het vernieuwen van de opleiding. Een van mijn suggesties was het invoeren van georganiseerde bedrijfsbezoeken. Die geven de cursisten een goed beeld van de praktijk en ze zijn door de deelnemers met veel positieve reacties ontvangen", aldus Paul. Hij geeft tot slot aan nog altijd veel voeling houden met het werkveld. Elke zomer rijdt hij nog in opdracht van diverse transportbedrijven door heel Europa.