15-03-2012  De prijs van een liter diesel heeft het record uit 2008 gebroken. Nooit eerder was de brandstof zo duur als nu. Ook de prijzen voor benzine en lpg zijn verder gestegen. De oorzaak van de prijsstijgingen zijn de spanningen in het Midden-Oosten en de lagere euro-dollarkoers. Hoewel de hogere brandstofkosten de marges van verladers onder druk zet, wordt er weinig geklaagd. Wel nemen bedrijven zelf tal van maatregelen om de pijn te verzachten.

Zuiniger rijden

Sinds de stijging van de brandstofkosten gaat het bedrijfsleven op zoek naar slimme manieren om het brandstofverbruik te verminderen. Zo kiezen werkgevers die hun chauffeurs moeten laten nascholen, tegenwoordig veel vaker voor de training Het Nieuwe Rijden. Aanpassing van de rijstijl in combinatie met een brandstofmanagementsysteem werpt nog meer vruchten af. Het EVO-Duurzaamheidspakket combineert beide aspecten en is zodoende een uitstekende oplossing voor een actief brandstofbeleid. Jaarlijks kan een bedrijf hiermee al zeven procent op de brandstofkosten besparen.

Korting op tanken

Verder doen bedrijven er verstandig aan gebruik te maken van de mogelijkheden om korting te krijgen bij het tanken. Dit kan met de EVO-Brandstofpas die korting geeft op ongeveer 400 BP-tankstations. De standaardkorting op de BP-adviesprijs bedraagt 10,75 cent per liter op benzine of diesel en/of 7,85 cent op autogas of rode diesel (korting inclusief btw).

Afspraken maken

Ook is de aandacht voor brandstofclausule toegenomen. Inmiddels hanteert ruim 70 procent van de transporteurs zo'n clausule om met verladers afspraken te maken over de brandstofprijs. EVO wijst hierbij op het belang dat vervoerders en verladers dan vooraf contractueel vast te leggen onder welke omstandigheden korting of prijsverhoging van toepassing is. EVO-Juridische bijstand kan leden kosteloos adviseren bij het opstellen van een brandstofclausule en het aanpassen van huidige contracten.